Please use this identifier to cite or link to this item: https://rep.polessu.by/handle/123456789/15071
Title: Модусная мультимодальность медиатекста
Other Titles: Multimodality of Mediatext
Authors: Ильичева, И.Л.
Карпиевич, М.Н.
IlyIchova, I.L.
Karpievich, M.N.
Keywords: медиалингвистика
медиатекст сетевого дискурса
поликодовость
мультимодальность медиакоммуникации
medialinguistics
media text of network discourse
polycode text
multimodality of media communication
Issue Date: 2019
Publisher: Пинск : Полесский государственный университет
Citation: Ильичева, И. Л. Модусная мультимодальность медиатекста / И. Л. Ильичева, М. Н. Карпиевич // Веснік Палескага дзяржаўнага універсітэта. Серыя грамадскіх і гуманітарных навук: научно-практический журнал. - 2019. - № 1. - С. 19-27.
Abstract: Термин «медиатекст» имеет множество дефиниций. Под медиатекстом исследователи понимают конкретный результат медиапроизводства, медиапродукт - сообщение, содержащее информацию и изложенное в любом виде и жанре медиа (газетная статья, телепередача, видеоклип, рекламное сообщение, фильм и пр.), адресованное массовой аудитории. Медиатекст – интегративный многоуровневый знак, объединяющий в единое коммуникативное целое разные семиотические коды (вербальные, невербальные, медийные) и демонстрирующий принципиальную открытость текста на содержательно-смысловом, композиционно-структурном и знаковом уровнях. В статье мы опираемся на концепцию Т. Г. Добросклонской, согласно которой при переносе классического текста в сферу массмедиа текст получает новые смысловые оттенки и медийные добавки. Продуцируемые новыми медиа, медиатексты моделируют и интегрируют в едином смысловом пространстве различные разнородные компоненты: вербальные, визуальные, аудиовизуальные и другие. Специфика креализованных текстов, на наш взгляд, состоит скорее во взаимодействии его составляющих, нежели в структурных особенностях каждой из них в отдельности. Поликодовость медиатекста заключается в совмещении вербального текста и изображения, так называемой картинки, рисунка или фотографии. В ходе исследования проведен сопоставительный анализ медиатекстов сетевого дискурса, который позволил выявить лингвомедийные параметры данного типа текстов.
The term “media text” has many definitions. Under the media text, researchers understand the specific result of media production, the media product is a message containing information and presented in any type and genre of media (newspaper article, TV show, video clip, advertising message, film, etc.) addressed to a mass audience. Media text is an integrative multilevel sign that unites different semiotic codes (verbal, non-verbal, media) into a single communicative whole and demonstrates the fundamental openness of text on the meaningful, conceptual, structural and symbolic levels. In the article we rely on the concept of T. G. Dobrosklonskaya, according to which, when transferring a classic text to the sphere of mass media, the text receives new semantic shades and media supplements. Media texts produced by media model and integrate various heterogeneous components in a single semantic space: verbal, visual, audiovisual and others. The specificity of the created texts, in our opinion, consists rather in the interaction of its components, rather than in the structural features of each of them separately. The polyencoding of a media text consists in combining verbal text and an image, the so-called picture, picture or photo. In the course of the study, a comparative analysis of the media texts of network discourse was carried out, which made it possible to identify the linguistic and media parameters of this type of text.
URI: https://rep.polessu.by/handle/123456789/15071
Appears in Collections:№ 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3 Il'icheva I.L_Karpievich M.N_Modusnaia mul'timodal'nost' mediateksta.pdf583.6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.