Please use this identifier to cite or link to this item: https://rep.polessu.by/handle/123456789/17243
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorСамусік, А.-
dc.contributor.authorSamusik, A.F.-
dc.date.accessioned2020-02-04T11:07:13Z-
dc.date.available2020-02-04T11:07:13Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationГосударства Центральной и Восточной Европы в исторической перспективе: сборник научных статей по материалам IV Международной научно-практической конференции, Пинск, 20 – 21 декабря 2019 г. / Министерство образования Республики Беларусь [и др.]; редкол.: К.К. Шебеко [и др.]. – Пинск : ПолесГУ, 2019. – Вып. 4. – C. 56-60.ru
dc.identifier.urihttps://rep.polessu.by/handle/123456789/17243-
dc.descriptionFor the first time in the national historiography studied the controversy surrounding the activities on the Belarusian-Ukrainian lands of fraternal schools. The reasons of the conflict between the Orthodox Church hierarchy and brotherhood. We consider the criticism of fraternal teaching model with a conservative point of view I. Vishenskі dissatisfied primarily predominance of secular component of the educational process of spiritual and moralistic upbringing of youth. On the example of the content of "Perastarogi" indicates the position of fraternal schools, which in this work were proclaimed the main defender of orthodoxy from the onset of the Catholic Church. It is noted further elaboration overcoming differences and compromise approaches to the operation of orthodox educational environments.ru
dc.description.abstractУпершыню ў айчыннай гістарыяграфіі вывучаецца палеміка вакол дзейнасці на беларуска-ўкраінскіх землях брацкіх школ. Аналізуюцца прычыны канфлікту паміж праваслаўнымі царкоўнымі іерархамі і брацтвамі. Разглядаецца крытыка брацкай педагагічнай мадэлі з кансерватыўнага пункту погляду І. Вішэнскага, незадаволенага найперш перавагай свецкай састаўляючай вучэбнага працэсу над духоўна-маралізатарскім выхаваннем моладзі. На прыкладзе зместу “Перастарогі” паказана пазіцыя брацкіх школ, якія ў дадзеным творы абвяшчаліся галоўнымі абаронцамі праваслаўя ад наступу каталіцкай царквы. Адзначана далейшае пераадоленне рознагалоссяў і выпрацоўка кампрамісных падыходаў да функцыянавання праваслаўных адукацыйных асяродкаў.ru
dc.language.isobe-
dc.publisherПинск : Полесский государственный университетru
dc.rightsоткрытый доступru
dc.subjectбрацкія школыru
dc.subjectгуманістычныя навацыіru
dc.subjectкансерватыўны светапоглядru
dc.subjectпалемічныя творыru
dc.subjectІ. Вішэнскіru
dc.subject“Перастарога”ru
dc.subjectfraternal schoolru
dc.subjecthumanistic innovationsru
dc.subjectconservative outlookru
dc.subjectpolemicalru
dc.subjectI. Vishenskiru
dc.subject"Perastaroga"ru
dc.titleПалеміка вакол мэтазгоднасці дзейнасці брацкіх школ на беларуска-ўкраінскіх землях у пачатку XVII стru
dc.title.alternativeThe controversy around the advisability of activity fraternal schools in the Ukrainian-Belarusian lands in the early XVII centuryru
dc.typeArticleen
Appears in Collections:2019 год



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.