Please use this identifier to cite or link to this item: https://rep.polessu.by/handle/123456789/18914
Title: Философско-аллегорический роман: эстетические и культурные интенции
Other Titles: Philosophical and Allegoric Novel: Aesthetic and Cultural Intentions
Authors: Жилевич, О.Ф.
Jilevich, O.F.
Keywords: философско-аллегорический роман
культура
сознание
знак
картина мира
текст
экзистенциализм
метафункция
металитература
универсально-культурологический модус
philosophical and allegorical novel
culture
consciousness
sign
world views
text
existentialism
metafunction
metaliterature
universal and cultural mode of existence
Issue Date: 2020
Publisher: Пинск : Полесский государственный университет
Citation: Жилевич, О.Ф. Философско-аллегорический роман: эстетические и культурные интенции / О.Ф. Жилевич // Веснік Палескага дзяржаўнага універсітэта. Серыя грамадскіх і гуманітарных навук: научно-практический журнал. - 2020. - № 1. - С. 62-68.
Abstract: Цель: осуществить философско-эстетический анализ в сочетании с универсально-культурологическим модусом в системном изучении общих закономерностей развертывания художественного процесса ХХ в. в философско-аллегорическом романе. Материалом для исследования послужили труды К. Юнга, М. Фуко, Ф. Ницше, А. Камю, Ж.-П. Сартра. Методы исследования: диалектический, генетический, герменевтический, структурно-семиотический, интертекстуальный, системный. Результаты исследования могут использоваться в дальнейшем изучении философско-аллегорического романа с позиций современной эстетики, культурологии, литературоведения, компаративистики, что, в свою очередь, позволит углубить осмысление современного литературного процесса. Заключение. Философско-аллегорический роман включает в себя различные типы постижения действительности, многообразные типы сознания с целью создания универсальной картины мира, и художественной, и философской одновременно; как текст культуры он сохраняет свои аксиологические и философско-антропологические качества, а как текст литературы – на страже своей жанровой формы, которой грозит «бесформенная» природа его нарратива – философствования как размышления в свободном стиле. Философско-аллегорический роман развивался в поликультурном пространстве ХХ века, когда философия с мировоззренческого «наукоучения» постепенно переходила в «культуроучение». Культура, в соответствии с теорией так называемого «лингвистического переворота», начала рассматриваться как своеобразная сокровищница текстов, их смыслы – как жизненный мир, а жизненный мир – как язык, речь, нарратив, то есть осмысленный текст. Несмотря на некоторые различия между разными лингвокультурологическими концепциями, общим знаменателем становилась примерно такая схема восприятия литературного текста: поскольку искусство отождествляется с языком, речь, в свою очередь, отождествляется с жизненным миром. В результате таких представлений разделение между искусством и не-искусством (наукой и никак наукой) размывается, искусство собственно лишается функции познания жизни, а наука об искусстве – возможности судить о качестве, то есть глубине, истинности и т.д. этого познания. Философско-аллегорический роман вобрал в себя эти две парадоксальные тенденции ХХ в., сделав попытку систематизировать и примирить центробежные силы текста – «науку» и «не-науку», «искусство» и «не-искусство», при этом не размывая окончательно границ литературного жанра. Если литературу рассматривать как зеркало (воспользуемся тезисом Л. Толстого), то философско-аллегорический роман отражает не только эпоху, не только ее болевые точки и философские проблемы, а прежде всего процесс совершения им метафункции культуры в статусе металитературы, которая в форме художественного изображения стремится подчинить себе различные типы сознания с тем, чтобы человечество не потеряло возможности каждый раз «находить силы» на пути к «умственному, духовному и душевному комфорту». Концепт культурного, цель которого акцентировать, фиксировать, заострять онтологические, антропологические, аксиологические измерения человеческого бытия, коррелирует с основным принципом философского романа – философской проблематикой, которая, в свою очередь, корректирует в тексте концепт культурного.
Description: Objective: to carry out a philosophical and aesthetic analysis in combination with a universal cultural model in a systematic study of the general patterns of the development of the artistic process of the 20th century in a philosophical and allegorical novel. Materials: work of C. Jung, M. Foucault, F. Nietzsche, A. Camus, J.-P. Sartr. Methods: dialectic, genetic, hermeneutic, structural-semiotic, intertextual, systemic. Results of the study can be used in the further study of the philosophical and allegorical novel from the standpoint of modern aesthetics, cultural studies, literary criticism, comparative studies, which, in turn, will deepen understanding of the modern literary process. Conclusion A philosophical and allegorical novel includes various types of comprehension of reality, diverse types of consciousness in order to create a universal picture of the world, both artistic and philosophical at the same time; as a text of culture, it retains its axiological and philosophical and anthropological qualities, and as a text of literature, it guards its genre form, which is threatened by the «shapeless» nature of its narrative – philosophizing as reflections in a free style. A philosophical and allegorical novel developed in the multicultural space of the twentieth century, when philosophy gradually shifted from philosophical «science of learning» into «culture of learning». Culture, in accordance with the theory of the so-called «linguistic revolution», began to be seen as a kind of treasury of texts, their meanings as a life world, and the life world as a language, speech, narrative, that is, a meaningful text. Despite some differences between different linguistic and cultural concepts, the following denomination of a literary text became a common denominator: since art is identified with language, speech, in turn, is identified with the world of life. As a result of such representations, the separation between art and non-art (science and in non-science) is blurred, art itself is deprived of the function of knowing life, and art science is an opportunity to judge quality, that is, depth, truth, etc. of this knowledge. A philosophical and allegorical novel incorporated these two paradoxical tendencies of the 20th century, making an attempt to systematize and reconcile the centrifugal forces of the text – «science» and «non-science», «art» and «non-art», while not completely blurring the boundaries literary genre. If we consider literature as a mirror (we use the thesis of L. Tolstoy), then the philosophical and allegorical novel reflects not only the era, not only its pain points and philosophical problems, but above all the process of its fulfillment of metafunction of culture in the status of metaliterature, which seeks in the form of an artistic image to subjugate various types of consciousness to itself so that humanity does not lose the opportunity to «find strength» each time on the way to «mental, spiritual and spiritual comfort». The cultural concept, the purpose of which is to accentuate, fix, sharpen the ontological, anthropological, axiological dimensions of human being, correlates with the basic principle of a philosophical novel – philosophical problematics, which, in turn, corrects the cultural concept in the text.
Appears in Collections:№ 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zhilevich_O.F._Filosofsko-allegoricheskii_roman_esteticheskie_i_kul'turnye intentsii.pdf521.33 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.