Please use this identifier to cite or link to this item: https://rep.polessu.by/handle/123456789/20726
Title: Traditions of French Philosophical Prose in the Modern Philosophical-Allegorical Novel
Other Titles: Традиции французской философской прозы в современном философско-аллегорическом романе
Authors: Jilevich, O.F.
Shmatkova, I.I.
Жилевич, О.Ф.
Шматкова, И.И.
Keywords: philosophical and allegorical novel
irony
worldviews
universal and cultural mode of existence
French philosophical prose
the Enlightenment
genre
философско-аллегорический роман
ирония
мировоззрение
универсальный способ существования
французская философская проза
жанр
Просвещение
Issue Date: 2020
Publisher: Пинск : Полесский государственный университет
Citation: Jilevich, О.F. Traditions of French Philosophical Prose in the Modern Philosophical-Allegorical Novel / О.F. Jilevich, I.I. Shmatkova // Веснік Палескага дзяржаўнага універсітэта. Серыя грамадскіх і гуманітарных навук: научно-практический журнал. - 2020. - № 2. - С. 67-74
Abstract: Objective: to identify the traditions of French philosophical prose of the Enlightenment in the artistic system of the modern philosophical and allegorical novel (using the example of works of French, English and Belarusian prose). Materials: work of A. Adamovich, T. Bondar, U. Karatkevіch, V. Kaz'ko, J.- M. G. Le Clézio, A. Mіnkіn, Montesquieu, U. Nyaklyaey, Vercors. Methods: dialectic, genetic, hermeneutic, structural-semiotic, intertextual, systemic. Results of the study can be used in the further study of the philosophical and allegorical novel from the standpoint of modern aesthetics, cultural studies, literary criticism, comparative studies, which, in turn, will deepen understanding of the modern literary process. Conclusion. For understanding the specifics of the formation of modern Belarusian philosophical prose, the experience of the French novel of the 18th century is especially important and indicative. In the Belarusian philosophical and allegorical novel, the following specific features, conditioned by the tradition of French prose of the Enlightenment, should be noted: an uncommon plot, a parabolic composition, a universal type of character, a system of characters as a series of doubles, an abstracted chronotope, a monologue type of discourse. These features define the artistic whole of the modern philosophical and allegorical novel.
Description: Цель работы: выявить традиции французской философской прозы эпохи Просвещения в художественной системе современного философско-аллегорического романа (на примере произведений французской и белорусской прозы). Материал исследования: художественные произведения А. Адамовича, Т. Бондарь, Вл. Короткевича, В. Казько, Ж.- М. Г. Леклезио, А. Минкина, Монтескье, Вл. Некляева, Веркора. Методы исследования: диалектический, генетический, герменевтический, структурно-семиотический, интертекстуальный, системный. Теоретическая и практическая значимость. Результаты исследования могут быть использованы при дальнейшем изучении философско-аллегорического романа с позиций современной эстетики, культурологии, литературной критики, сравнительно-типологических исследований, что, в свою очередь, позволит углубить понимание современного литературного процесса. Выводы. Для понимания специфики становления современной белорусской и французской философской прозы особенно важен и показателен опыт французского романа XVIII века. Как в белорусском, так и во французском современном философско-аллегорическом романе следует отметить следующие особенности, обусловленные традициями французской прозы эпохи Просвещения: фантастический сюжет, параболическая композиция, универсальный тип персонажа, зеркальная система персонажей, условный хронотоп, монологический тип дискурса. Эти черты определяют художественное целое современного философско-аллегорического романа.
Appears in Collections:№ 2



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.