Please use this identifier to cite or link to this item: https://rep.polessu.by/handle/123456789/20923
Title: Частные женские учебные заведения в Беларуси во второй половине XIX – начале XX в.
Other Titles: Private women's educational institutions in Belarus in the second half of the XIX - beginning of the XX century
Authors: Ступакевич, М.
Stupakevich, M.
Keywords: женское образование
женское учебное заведение
частное училище
частная школа
пансион
Министерство народного просвещения
Виленский учебный округ
female education
female educational institution
private school
private school
boarding house
Ministry of Public Education
Vilna educational district
Issue Date: 2020
Publisher: Пинск : Полесский государственный университет
Citation: Государства Центральной и Восточной Европы в исторической перспективе: сборник научных статей по материалам V Международной научной конференции, Пинск, 27 ноября 2020 г. / Министерство образования Республики Беларусь[и др.]; редкол.: К.К. Шебеко [и др.]. – Пинск : ПолесГУ, 2020. – Вып. 5. – С. 106-113.
Abstract: В статье рассматриваются особенности развития частного женского образования в Беларуси вовторой половине XIX – начале XX в. Раскрывается роль частных женских училищ и школ в социокультурном развитии общества, отношение российских властей к данным школам, дается сравнительный анализ положения частных и министерских жнских учебных заведений в системе народного образования. Особенное внимание уделяется анализу динамики развития числа частных женских учебных заведений в начале XX в. Автор характеризуетотличительные черты постановки учебно-воспитательного процесса, способы финансирования и обеспечение педагогическими кадрамичастных школах различных типов.
Description: The article examines the features of the development of private female education in Belarus in the second half of the XIX - early XX century. The role of private female schools and schools in the socio-cultural development of society, the attitude of the Russian authorities to these schools is revealed, a comparative analysis of the position of private and ministerial female educational institutions in the public education system is given. Particular attention is paid to the analysis of the dynamics of the development of the number of private female educational institutions at the beginning of the XX century. The author characterizes the distinctive features of the organization of teaching and educational affairs, methods of financing and providing pedagogical staff in private schools of various types.
Appears in Collections:2020 год



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.