Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rep.polessu.by/handle/123456789/22533
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Микелевич, Е.Б. | - |
dc.contributor.author | Mikelevich, A. | - |
dc.date.accessioned | 2021-06-17T13:29:30Z | - |
dc.date.available | 2021-06-17T13:29:30Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.citation | Микелевич, Е.Б. Познавательная деятельность студентов в условиях цифровизации образования / Е.Б. Микелевич // Веснік Палескага дзяржаўнага універсітэта. Серыя грамадскіх і гуманітарных навук: научно-практический журнал. - 2021. - № 1. - С. 47-54 | ru |
dc.identifier.uri | https://rep.polessu.by/handle/123456789/22533 | - |
dc.description | The article focuses on the controversial nature of the results of research on the digitalization of education in general and the organization of students' cognitive activity in the new conditions in particular. It is noted that at the present stage, the motivational, target, operational and resultant components of cognitive activity are influenced by the total availability of information, the ease of its search, which leads to the devaluation of knowledge. Cognitive activity in the context of digitalization of education contributes to the formation of digital literacy, information and communication competence, emotional and social intelligence. Possible negative changes in the field of cognitive activity are associated with the risks of losing basic cognitive competencies, reducing the overall level of training, avoiding fundamentals, developing dyslexia and dysgraphy due tothe priority of nonverbal communication. An essential feature of students' cognitive activity in the context of digitalization of education is the ability to quickly navigate large amounts of information, to assess the significance of content. At the same time, significant difficulties are recorded in the assimilation of large forms of educational material, as the focus on short and visual forms of information presentation, accompanied by visual clarity, becomes a priority. The results of the research can be applied to further comprehensive study of students' cognitive activity in the context of digitalization of education, as well as to develop recommendations and design measures and systems to improve the quality of higher education. | ru |
dc.description.abstract | В статье акцентируется внимание на дискуссионном характере результатов исследований цифровизации образования в целом и организации познавательной деятельности студентов в новых условиях в частности. Отмечается, что на современном этапе на мотивационный, целевой, операционный и результирующий компонент познавательной деятельности оказывает влияние тотальная доступность информации, легкость ее поиска, что приводит к обесцениванию знания. Познавательная деятельность в условиях цифровизации образования способствует формированию цифровой грамотности, информационно-коммуникативной компетентности, эмоционального и социального интеллекта. Возможные негативные изменения в сфере познавательной деятельности связаны с рисками потери базовых когнитивных компетенций, снижения общего уровня подготовки, ухода от фундаментальности, развития дислексии и дисграфии в связи с приоритетом невербального общения. Существенной особенностью познавательной деятельности студентов в условиях цифровизации образования является способность быстро ориентироваться в больших объемах информации, оценивать значимость контента. Вместе с тем, фиксируются существенные затруднения в усвоении больших форм учебного материала, так как становится приоритетной ориентация на краткие и наглядные формы представления информации, сопровождающиеся визуальной наглядностью. Результаты исследования могут быть применены для дальнейшего комплексного изучения познавательной деятельности студентов в условиях цифровизации образования, а также для разработки рекомендаций и проектирования мероприятий и систем повышения качества высшего образования. | ru |
dc.language.iso | ru | ru |
dc.publisher | Пинск : Полесский государственный университет | ru |
dc.rights | открытый доступ | - |
dc.subject | познавательная деятельность | ru |
dc.subject | цифровизация | ru |
dc.subject | студенты | ru |
dc.subject | образование | ru |
dc.subject | cognitive activity | ru |
dc.subject | students | ru |
dc.subject | digitalization | ru |
dc.subject | education | ru |
dc.title | Познавательная деятельность студентов в условиях цифровизации образования | ru |
dc.title.alternative | Cognitive activity of students in the context of digitalization of education | ru |
dc.type | Article | ru |
Appears in Collections: | № 1 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Poznovatel'naya_deyatel'nost'_studentov.pdf | 363.62 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.