Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rep.polessu.by/handle/123456789/22541
Title: | Роман "Дорога" К. Маккарти как аллегория апокалипсиса в XXI веке |
Other Titles: | Cormac Maccarthy's the Road as an allegory of the apocalypse in the xxi century |
Authors: | Жилевич, О.Ф. Jilevich, O.F. |
Keywords: | философско-аллегорический роман литературная критика постмодернизм Апокалипсис постапокалипсис отчуждение одиночество антиметафизика метанарратив экстраспекция philosophical and allegorical novel postmodernism Apocalypse post-apocalypse alienation loneliness antimetaphysics metanarrative extraspection |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Пинск : Полесский государственный университет |
Citation: | Жилевич, О.Ф. Роман "Дорога" К. Маккарти как аллегория апокалипсиса в XXI веке / О.Ф. Жилевич // Веснік Палескага дзяржаўнага універсітэта. Серыя грамадскіх і гуманітарных навук: научно-практический журнал. - 2021. - № 1. - С. 64-73 |
Abstract: | Прозаик ставит в своем произведении вопросы взаимоотношения людей в семье и взаимоотношения человека с Богом, смысла человеческого бытия и места человека в мире. Проблемы связи поколений, человечности, жертвенности являются главными для автора. Человечество, по мнению автора, пережило первую катастрофу ещё при грехопадениии и с этого момента оказалось в заточении постапокалиптического состояния. Библейский пласт романа углубляет связь проблемы постапокалипсиса с христианством, а Маккарти становится автором новой религиозности, основанной не столько на вере в Бога, сколько на взаимодействии между людьми, основанном на доверии, любви, отречении и искуплении. Творчество Т. Маккарти открывает новые горизонты для создания многочисленных аллегорий, ставя вопрос о «литературе (насколько искусственен реализм?), экзистенции (способны ли мы к подлинному существованию?), политике (что осталось от политики идентичности?) и законе (где мы определяем границы, что и кого мы исключаем и почему?)». Аллегория Апокалипсиса в романе Т. Маккарти имеет значение одиночества, изоляционизма, обновления, памяти, движения, дороги, смерти, выживания. Автор использует усложненную технику повествования (прием экстраспекции) и экспериментирует с использованием нового языка, который был бы характерен для мира после Апокалипсиса. |
Description: | In his prose writer raises the questions of the relationship of people in the family and the relationship of a person with God, the meaning of human existence and a person's place in the world. Problems of communication between generations, humanity, sacrifice are the main ones for the author. Humanity, according to the author, experienced the first catastrophe evenduring the Fall, and from that moment it found itself in the confinement of a post-apocalyptic state. The biblical layer of the novel deepens the connection between the problem of post-apocalypse and Christianity, and McCarthy becomes the author of a new religiosity based not so much on faith in God as on interaction between people based on trust, love, renunciation and redemption. T. McCarthy's work opens up new horizons for creating numerous allegories, raising the question of “literature (how artificial is realism?), Existence (are we capable of genuine existence?), Politics (what is left of identity politics?) and law (Where do we define boundaries, what and whom are we excluding and why?) ”. The allegory of the Apocalypse in T. McCarthy's novel has the meaning of loneliness, isolationism, renewal, memory, movement, road, death, survival. The author uses a sophisticated storytelling technique (extraspection technique) and experiments with the use of a new language that would be characteristic of the world after the Apocalypse. |
Appears in Collections: | № 1 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Roman_doroga.pdf | 375.99 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.