Please use this identifier to cite or link to this item: https://rep.polessu.by/handle/123456789/24005
Title: Социальная ответственность организации как фактор повышения мотивации и стимулирования труда работников
Other Titles: Social responsibility of the organization as a factor of increasing the increasing labor stimulation of employees
Authors: Тихоновская, Ю.О.
Tikhonovskaya, Y.O.
Keywords: мотив
стимул
труд
стимулирование труда
животноводство
социальная ответственность
motive
incentive
labor
labor stimulation
animal husbandry
social responsibility
Issue Date: 2021
Publisher: Пинск : Полесский государственный университет
Citation: Тихоновская, Ю.О. Социальная ответственность организации как фактор повышения мотивации и стимулирования труда работников / Ю.О. Тихоновская // Экономика и банки : научно-практический журнал. - 2021. - № 2. - С. 88-96.
Abstract: Цель – разработка методов оценки социальной ответственности организации как фактора мотивации труда работников, предназначенных для принятия решений по совершенствованию стимулирования труда работников отрасли животноводства. Материалы и методы. Теоретической основой для исследований послужили труды отечественных и зарубежных авторов в области мотивации, стимулирования труда работников. Информационной базой для исследований являлись нормативные и правовые акты Республики Беларусь, данные Национального статистического комитета Республики Беларусь, применены системный подход, абстрактно-логический, сравнительного анализа, монографический и расчетно-конструктивный методы. Результаты. Исследования предназначены для оценки социальной ответственности организации с целью выработки предложений по ее совершенствованию и использованию в качестве инструмента повышения мотивации и стимулирования работников. Заключение. По результатам анализа численности работников, занятых в сельском хозяйстве, уровня их заработной платы, отдельных показателей деятельности сельскохозяйственных организаций установлено, что в Республике Беларусь оплата труда рабочих сельскохозяйственного сектора носит переменный характер и напрямую зависит от количественных и качественных характеристик произведенной продукции. Кроме того, уровень образования работников в данной сфере экономики низкий. Вышеуказанные факты указывают на то, что данная категория работников является социально уязвимой.
Description: The aim of research. Development of methods for assessing the social responsibility of an organization as a factor in motivating workers' labor, intended for making decisions on improving the incentives for workers in the livestock industry. Materials and methods: The theoretical basis for the research was the work of domestic and foreign authors in the field of motivation, incentives for workers. The information base for the research was the normative and legal acts of the Republic of Belarus, the data of the National Statistical Committee of the Republic of Belarus, a systematic approach, abstract-logical, comparative analysis, monographic and computational-constructive methods were applied. Results. The studies are designed to assess the social responsibility of an organization in order to develop proposals for its improvement and use as a tool for increasing motivation and incentives for employees. Conclusions. Based on the analysis of the number of workers employed in agriculture, the level of their wages, and individual indicators of the activities of agricultural organizations, it was found that in the Republic of Belarus the remuneration of workers in the agricultural sector is variable and directly depends on the quantitative and qualitative characteristics of the products produced. In addition, the level of education of workers in this sector of the economy is low. The above facts indicate that this category of workers is socially vulnerable.
Appears in Collections:№ 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sotsial'naia_otvetstvennost'.pdf458.23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.