Please use this identifier to cite or link to this item: https://rep.polessu.by/handle/123456789/25763
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЖилевич, О.Ф.-
dc.contributor.authorJilevich, O.F.-
dc.date.accessioned2022-06-23T09:57:46Z-
dc.date.available2022-06-23T09:57:46Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationЖилевич, О.Ф. От слепоты к прозрению: философско-аллегорический роман в творчестве Жозе Сарамаго / О.Ф. Жилевич // Веснік Палескага дзяржаўнага універсітэта. Серыя грамадскіх і гуманітарных навук : научно-практический журнал. - 2022. - № 1. - С. 93-99.ru
dc.identifier.urihttps://rep.polessu.by/handle/123456789/25763-
dc.descriptionThe article reveals the specificity of the artistic model of the world in the philosophical and allegorical novel "Blindness" by J. Saramago. The features of functioning in the narrative of the work of allegory as an artistic and aesthetic means of the text and a constructive factor in the organization of the whole prose are revealed. The author's strategies in solving moral, ethical, philosophical and ontological problems are presented. The artistic originality of the novel lies in the fact that the author's voice is sarcastic. The author mocks characters, situations, social and religious institutions. The article states that the allegory in the novel is not linear, but multi-layered, and can be traced at several levels. Allegorical in J. Saramago and plots and images. The results of the study can be used in the further study of the philosophical and allegorical novel from the standpoint of modern aesthetics, cultural studies, literary criticism, comparative typological studies, which, in turn, will deepen the understanding of the modern literary process.ru
dc.description.abstractВ статье выявляется специфика художественной модели мира в философско-аллегорическом романе «Слепота» Ж. Сарамаго. Раскрываются особенности функционирования в нарративе произведения аллегории как художественно-эстетического средства текста и конструктивного фактора в организации прозаического целого. Представлены авторские стратегии в решении нравственно-этических, философских и онтологических проблем. Художественное своеобразие романа заключается в том, что авторский голос – саркастичен. Автор насмехается над героями, над ситуациями, над социальными и религиозными институтами. В статье утверждается, что иносказание в романе не линейно, а многослойно, может быть прослежено на нескольких уровнях. Аллегоричны у Ж. Сарамаго и сюжеты и образы. Результаты исследования могут быть использованы при дальнейшем изучении философско-аллегорического романа с позиций современной эстетики, культурологии, литературной критики, сравнительно-типологических исследований, что, в свою очередь, позволит углубить понимание современного литературного процесса.ru
dc.language.isoruru
dc.publisherПинск : Полесский государственный университетru
dc.rightsоткрытый доступ-
dc.subjectфилософско-аллегорический романru
dc.subjectпостмодернизмru
dc.subjectсарказмru
dc.subjectаллегорияru
dc.subjectиносказаниеru
dc.subjectобобщениеru
dc.subjectслепотаru
dc.subjectметафизикаru
dc.subjectphilosophical and allegorical novelru
dc.subjectpostmodernismru
dc.subjectsarcasmru
dc.subjectallegoryru
dc.subjectgeneralizationru
dc.subjectblindnessru
dc.subjectmetaphysicsru
dc.titleОт слепоты к прозрению: философско-аллегорический роман в творчестве Жозе Сарамагоru
dc.title.alternativeFrom blindness to enlightenment: philosophical and allegorical novel in Jose Saramago’s worksru
dc.typeArticleru
Appears in Collections:№ 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ot_slepoty.pdf376.59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.