Please use this identifier to cite or link to this item: https://rep.polessu.by/handle/123456789/27805
Title: Создание интегрированной физкультурно-спортивной среды в учреждении образования
Other Titles: The creation of an integrated physical culture and sports environment in the educational institution
Authors: Гаврилик, М.В.
Haurylik, M.V.
Keywords: методика
физическое воспитание
интегрированная физкультурно-спортивная среда
физкультурно-спортивная деятельность
физическая культура
физическая подготовленность
methodology
physical education
integrated physical culture and sports environment
physical culture and sports activity
physical culture
physical fitness
Issue Date: 2022
Publisher: Пинск : Полесский государственный университет
Citation: Гаврилик, М.В. Создание интегрированной физкультурно-спортивной среды в учреждении образования / М.В. Гаврилик // Веснік Палескага дзяржаўнага універсітэта. Серыя грамадскіх і гуманітарных навук : научно-практический журнал. - 2022. - № 2. - С. 73-80.
Abstract: В статье представлены результаты исследования по разработке и обоснованию интегрированной физкультурно-спортивной среды в физическом воспитании студентов. Представлена методика создания интегрированной физкультурно-спортивной среды в учреждении высшего образования, раскрыта последовательная реализация ее этапов: аналитического, базового и оценочного. Представлены инновационные преобразования в системе физического воспитания студентов на основе принципиально новых подходов к организации занятий физической культурой. В статье отражены результаты физического воспитания студентов в интегрированной физкультурно-спортивной среде на основе анализа эффективности физического воспитания студентов. Это выражается в изменении показателей физической подготовленности экспериментальных групп девушек ЭГ/д и юношей ЭГ/ю и контрольных групп юношей КГ/ю и девушек КГ/д; результатов динамики уровня физической подготовленности экспериментальных групп и контрольных групп, полученных в ходе педагогического эксперимента. Раскрыты структурные возможности физкультурно-спортивной среды, которые характеризуются взаимосвязями между имеющейся материально-технической базой и спортивным оборудованием, кадровым потенциалом и корпоративной культурой УВО, видами и формами организации физкультурно-спортивной деятельности, программно-методическим обеспечением образовательного процесса и педагогическим контролем, сложившимися традициями и отношениями студентов, что обеспечивает комплекс возможностей для развития личности и удовлетворения их личностных потребностей. Раскрыты условия физкультурно-спортивной среды к проявлению способностей студентов в избранных ими видах физкультурно-спортивной деятельности для физического самовоспитания, саморазвития и самореализации.
Description: The article presents the results of a study on the development and justification of an integrated physical culture and sports environment in the physical education of students. The methodology for creating an integrated physical culture and sports environment in a higher education institution is presented, the consistent implementation of its stages is disclosed: analytical, basic and evaluative. Innovative transformations in the system of physical education of students are presented on the basis of fundamentally new approaches to the organization of physical education classes. The article reflects the results of physical education of students in an integrated physical culture and sports environment based on: analysis of the effectiveness of physical education of students, which is expressed in the changes in the indicators of physical fitness of the experimental groups of female students from the EG/f and male students from the EG/m and control groups of male students from the CG/m and female students from the CG/f; the results of the dynamics of the level of physical fitness of the experimental groups and control groups obtained in the course of the pedagogical experiment. The structural prospects of the physical culture and sports environment are revealed, which are characterized by the interaction between the existing material and technical foundations and sports equipment, staff potential and corporate culture of HEIs, types and forms of organization of physical culture and sports activities, software and methodological support of the educational process and pedagogical supervision, established traditions and relations between students, which provides a set of opportunities for personal development and satisfaction of their personal needs. The conditions of the physical culture and sports environment for the manifestation of the abilities of students in their specific types of physical culture and sports activities chosen for pursuing physical self-education, self-development and self-realization are presented in the article.
Appears in Collections:№ 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sozdanie.pdf408.18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.