Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rep.polessu.by/handle/123456789/28978
Title: | Афармленне зыходных прынцыпаў адукацыйнай дзейнасці езуіцкага ордэну ў 1550-я гады |
Other Titles: | The formation of the basic principles of the educational activity of the Jesuit order in the 1550s |
Authors: | Самусік, А. Samusik, A. |
Keywords: | адукацыя “хрысціянскі гуманізм” езуіты І. Лайёла І. Надаль “Канстытуцыі езуіцкага ордэну” 1558 г. education "Christian humanism" Jesuits I. Loyola I. Nadal "Constitutions of the Jesuit Order" 1558 |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Пинск : Полесский государственный университет |
Citation: | Самусік, А. Афармленне зыходных прынцыпаў адукацыйнай дзейнасці езуіцкага ордэну ў 1550-я гады / А. Самусік // Государства Центральной и Восточной Европы в исторической перспективе : сборник научных статей / Министерство образования Республики Беларусь [и др.] ; редкол.: В. Дунай [и др.] ; под ред. В.И. Дуная. – Пинск : ПолесГУ, 2023. – Вып. 8. – С. 42-45. |
Abstract: | У навуковым артыкуле ўпершыню ў айчыннай гістарыяграфіі разгледжаны першапачатковыя захады езуітаў па выпрацоўцы агульных падыходаў да арганізацыі адукацыйнай справы. Адзначана адпаведная дзейнасць рэктара калегіўмаў у Месіне і Рыме І. Надаля. Падрабязна вывучаны “Канстытуцыі езуіцкага ордэну” 1558 г., IV частка якіх была цалкам прысвечана пытанням функцыянавання навучальных устаноў ордэна. |
Description: | In the scientific article, for the first time in national historiography, the initial steps of the Jesuits to develop general approaches to the organization of educational affairs were considered. The relevant activity of the rector of collegiums in Messina and Rome, I. Nadal, was noted. The "Constitution of the Jesuit Order" of 1558 was studied in detail, the IV part of which was fully devoted to the functioning of the order's educational institutions. |
Appears in Collections: | 2023 год |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Afarmlenne.pdf | 453.39 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.