Please use this identifier to cite or link to this item: https://rep.polessu.by/handle/123456789/28994
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЖылевіч, В.-
dc.contributor.authorJilevich, O.-
dc.date.accessioned2023-07-14T06:25:44Z-
dc.date.available2023-07-14T06:25:44Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationЖылевіч, В. Алегорыя і прытча ў творчасці Ядвігіна Ша і Паскаля Кіньяра: параўнальна-тыпалагічны аспект / В. Жылевіч // Государства Центральной и Восточной Европы в исторической перспективе : сборник научных статей / Министерство образования Республики Беларусь [и др.] ; редкол.: В. Дунай [и др.] ; под ред. В.И. Дуная. – Пинск : ПолесГУ, 2023. – Вып. 8. – С. 98-101.ru
dc.identifier.urihttps://rep.polessu.by/handle/123456789/28994-
dc.descriptionThe article provides an analysis of philosophical and allegorical prose in the works of Yadvigin Sha and Pascal Quignard, Belarusian and French writers in a comparative and comparative aspect. In Yadvigin Sh.'s philosophical stories, allegory acted as a certain literary device that gave an opportunity to reflect on the inner essence of a person, life. In P. Quignard’s allegorical novels the formula “silence – birth – life – death – silence” is manifested. The motif of silence has a double meaning because it precedes both the beginning and the end of life. P. Quignard’s philosophical and allegorical novels have a hybrid form. They don’t have a clear plot or conflict, combine the features of essays, autobiographical notes and non-myth, being, rather, a fragment, each of which represents a separate cultural layer, combining myths, history and the present.ru
dc.description.abstractУ артыкуле пададзены аналіз філасофска-алегарычнай прозы ў творчасці Ядвігіна Ша і Паскаля Кіньяра, беларускага і французскага пісьменнікаў у параўнальна-супастаўляльным аспекце. У філасофскіх апавяданнях Ядвігіна Ш. алегорыя выступала ў якасці пэўнага літаратурнага прыёму, які даваў магчымасць паразважаць над унутранай сутнасцю чалавека, жыцця. У алегарычных творах П. Кіньяра праяўляецца формула “маўчанне - нараджэнне - жыццё - смерць – маўчанне”. Матыў маўчання мае дваякую семантыку, бо папярэднічае і пачатку, і канцу жыцця. Філасофска-алегарычныя творы П. Кіньяра маюць гібрыдную форму, не маюць выразнага сюжэту ці канфлікту, спалучаюць у сабе рысы эсэ, аўтабіяграфічных нататак і неаміфа, з’яўляючыся, хутчэй, фрагментам, кожны з якіх уяўляе сабой асобны культуралагічны пласт, спалучаючы міфы, гісторыю і сучаснасць.ru
dc.language.isoberu
dc.publisherПинск : Полесский государственный университетru
dc.rightsоткрытый доступ-
dc.subjectфіласофска-алегарычная прозаru
dc.subjectалегорыяru
dc.subjectпрытчаru
dc.subjectмастацка-філасофская думкаru
dc.subjectуніверсалізмru
dc.subjectпадтэкставая інфармацыяru
dc.subjectмадэляваннеru
dc.subjectбыццёru
dc.subjectphilosophical and allegorical proseru
dc.subjectallegoryru
dc.subjectparableru
dc.subjectartistic and philosophical thoughtru
dc.subjectuniversalismru
dc.subjectcontextual informationru
dc.subjectmodelingru
dc.subjectbeingru
dc.titleАлегорыя і прытча ў творчасці Ядвігіна Ша і Паскаля Кіньяра: параўнальна-тыпалагічны аспектru
dc.title.alternativeAllegory and parable in the works of Yadvigin Sha and Pascal Quignard: comparative-typological aspectru
dc.typeArticleru
Appears in Collections:2023 год

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Alegoryja.pdf434.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.