Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rep.polessu.by/handle/123456789/29251
Title: | Дидактическая роль компонентов образовательного сегмента республиканской информационно-образовательной среды |
Other Titles: | Didactic role of components of educational segment of republican information and educational environment |
Authors: | Лозицкий, В.Л. Lozitskiy, V.L. |
Keywords: | цифровая трансформация образования информационно-образовательная среда дидактическая роль образовательный сегмент преемственность общего среднего и высшего образования digital transformation of education information and educational environment educational segment didactic role continuity of general secondary and higher education |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Лозицкий, В.Л. Дидактическая роль компонентов образовательного сегмента республиканской информационно-образовательной среды / В.Л. Лозицкий // Современные наукоемкие технологии : научный журнал. - 2023. - № 8. - С. 154-158. |
Abstract: | Статья посвящена осмыслению дидактического подхода в изучении потенциала образовательного сегмента специфической среды взаимодействия субъектов многообразной образовательной и учебной деятельности – единой республиканской информационно-образовательной среды. Рассматриваемая проблематика исследования актуализируется реализацией мероприятий государственных программ по осуществлению мероприятий цифровизации в образовании в Республике Беларусь. Обуславливающими факторами выступают расширяющаяся интеграция инновационных информационно-коммуникационных технологий и высокотехнологичных технических решений в образовательный процесс, развитие научных исследований в области цифровизации образования, становление и развитие обеспечивающей правовой базы в сфере информационного права, а также распространение практики компьютерной дидактики в учреждениях образования. В рамках определяемого проблемного поля исследования рассматривается обеспечивающая дидактическая роль компонентов образовательного сегмента республиканской информационно-образовательной среды. На основании положений разработанных теоретико-методологических подходов в понимании технико-технологического и дидактического потенциала компонентов среды автором определено важное положение о выполнении дидактической роли компонентов среды в условиях применения высокотехнологичного инструментария инновационных информационно-коммуникационных технологий для обеспечения преемственности уровней общего среднего и высшего образования. Представленные в исследовании практико-ориентированные обобщения актуальны для осуществления глубокого системного изучения комплексной проблематики вопросов осуществления цифровизации образовательной сферы, реализуемой в рамках системы непрерывного образования. |
Description: | The article is devoted to understanding the didactic approach in studying the potential of the educational segment of the specific environment of interaction between subjects of various educational and educational activities – a single republican information and educational environment. The study issues under consideration are updated by the implementation of state programs for the implementation of digitalization measures in education in the Republic of Belarus. The factors are the expanding integration in innovative information and communication technologies and high-tech technical solutions into the educational process, the development of scientific research in the field of digitalization of education, the formation and development of a supporting legal framework in the field of information law, as well as the spread of the practice of computer didactics in educational institutions. Within the framework of the identified problem field of the study, the ensuring didactic role of the components of the educational segment of the republican information and educational environment is considered. Based on the provisions of the developed theoretical and methodological approaches in understanding the technical, technological and didactic potential of environmental components, the author determined an important provision on the implementation of the didactic role of environmental components in the context of the use of high-tech tools of innovative information and communication technologies to ensure continuity of levels of general secondary and higher education. The practice-oriented generalizations presented in the study are relevant for the implementation of a deep systematic study of the complex issues of the implementation of digitalization of the educational sphere implemented within the framework of the continuing education system. |
Appears in Collections: | Публикации сотрудников / Publications of the teaching stuff of Polessky State University |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Didakticheskaia_rol.pdf | 725.89 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.