Please use this identifier to cite or link to this item: https://rep.polessu.by/handle/123456789/30285
Title: Phenomenological features of the digitalization of education as one of the determining factors in the innovative development of society in the Republic of Belarus
Other Titles: Феноменологические черты цифровизации образования как одного из детерминирующих факторов инновационного развития социума в Республике Беларусь
Authors: Lozitsky, V.L.
Лозицкий, В.Л.
Keywords: digitalization of society
education system
digital transformation of education
information and communication space
technologization of education
цифровизация социума
система образования
цифровая трансформация образования
информационно-коммуникационное пространство
технологизация образования
Issue Date: 2023
Publisher: Пинск : Полесский государственный университет
Citation: Lozitsky, V.L. Phenomenological features of the digitalization of education as one of the determining factors in the innovative development of society in the Republic of Belarus / V.L. Lozitsky // Веснік Палескага дзяржаўнага універсітэта. Серыя грамадскіх і гуманітарных навук : научно-практический журнал. - 2023. - № 2. - С. 11-18.
Abstract: Objektive: identification of phenomenological characteristics of the process of digitalization of the educational sphere, which is presented as one of the factors that determine the innovative development of modern society in the Republic of Belarus, the formation and development of the economy of knowledge and human capital. Materials and methods. When writing the article, a source study base was used, within the framework of which scientific publications on research issues were presented for study, as well as the provisions of the Concept of digital transformation of processes in the education system of the Republic of Belarus for 2019-2025. The study uses methods: content analysis of sources, a comparative-comparative method. Results. In the course of the study, phenomenological features of the digitalization of education were identified, which, under conditions of technologization, allow us to consider the digital transformation of this sphere as one of the determining factors in the high-tech development of modern society. Conclusion. The purpose of the study has been achieved. The main characteristics of the digitalization of education have been identified, allowing in their dialectical unity to determine the studied phenomenon as a complex and multifaceted socio-cultural phenomenon, which is the subject of research by the author of this article in relation to the problem of ensuring continuity at the systemic levels of the educational sphere.
Description: Цель – выявление феноменологических характеристик процесса цифровизации образовательной сферы, представляемого в качестве одного из факторов, которые определяют инновационное развитие современного общества в Республике Беларусь, становление и развитие экономики знаний и человеческого капитала. Материалы и методы. При написании статьи использована источниковедческая база, в рамках которой для изучения представлены научные публикации по проблематике исследования, а также положения Концепции цифровой трансформации процессов в системе образования Республики Беларусь на 2019–2025 гг. В исследовании использованы методы: контент-анализ источников, сравнительно-сопоставительный метод. Результаты. В ходе исследования выявлены феноменологические черты цифровизации образования, которые в условиях технологизации позволяют рассматривать цифровую трансформацию данной сферы в качестве одного из детерминирующих факторов высокотехнологичного развития современного социума. Заключение. Цель исследования достигнута. Выявлены основные характеристики цифровизации образования, позволяющие в их диалектическом единстве определять изучаемое явление как сложный и многоаспектный социально-культурный феномен, являющийся предметом исследования автора данной статьи применительно к проблематике обеспечения преемственности на системных уровнях образовательной сферы.
Appears in Collections:№ 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Phenomenological_features.pdf322.86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.