Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rep.polessu.by/handle/123456789/30485
Title: | Девиантное учебное поведение как проблема обеспечения преемственности общего среднего и высшего образования в условиях цифровой трансформации |
Other Titles: | Deviant learning behaviour as the problem of ensuring the continuity of general secondary and higher education in the context of digital transformation |
Authors: | Лозицкий, В.Л. Lozitsky, V.L. |
Keywords: | цифровая трансформация информационно-коммуникационное пространство система образования девиантное учебное поведение преемственность digital transformation information and communication space education system deviant learning behaviour continuity |
Issue Date: | 2023 |
Citation: | Лозицкий, В.Л. Девиантное учебное поведение как проблема обеспечения преемственности общего среднего и высшего образования в условиях цифровой трансформации / В.Л. Лозицкий // Университетский педагогический журнал : научный журнал. - 2023. - № 2. - С. 12-17. |
Abstract: | Рассмотрена проблематика девиантного учебного поведения, проявляемого в использовании подсказок, списывании, фальсификации, гострайтинге, компиляции, плагиате и др. Изучены морально-этическая, социально-правовая и психолого-педагогическая значимость девиантного учебного поведения и его феноменологическая сущность. Конкретизирован понятийно-терминологический аппарат, оперирование которым позволяет решать задачи настоящего исследования. Определены основные теоретико-методологические подходы в рассмотрении вопросов, связанных с предупреждением девиантного учебного поведения при обеспечении преемственности общего среднего и высшего образования в динамичных условиях цифровой трансформации образовательной сферы. Акцентировано внимание на детерминирующих факторах существования девиантного учебного поведения, реализуемого в информационно-коммуникационном пространстве. Выявлены требования к системно представляемым механизмам предупреждения негативных форм учебного поведения. Учет выводимых автором положений в комплексе предлагаемой тематики научной рефлексии позволит решать важные задачи обеспечения качества образования в условиях становления и развития экономики знаний при цифровизации социума. |
Description: | The subject of the author’s consideration is the problems of deviant educational behaviour, manifested in the use of hints, decommissioning, falsifications, guest writing, compilations, plagiarism and other forms. The moral and ethical, socio-legal, psychological and pedagogical significance of the studied phenomenon, its phenomenological essence are investigated. The conceptual and terminological apparatus is specified, the operation of which allows solving the problems of the carried out research. The author identified the main theoretical and methodological approaches in considering issues related to the prevention of deviant educational behaviour while ensuring the continuity of general secondary and higher education in dynamic conditions of digital transformation of the educational sphere. Attention is paid to the determining factors of the existence of deviant educational behaviour implemented in the information and communication space, the requirements for systemically presented mechanisms for preventing negative forms of educational behaviour are determined. Taking into account the provisions derived by the author in the complex of the proposed topic of scientific reflection will make it possible to solve important problems of ensuring the quality of education in the context of the formation and development of the knowledge economy in the context of digitalisation of society. |
Appears in Collections: | Публикации сотрудников / Publications of the teaching stuff of Polessky State University |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Deviantnoe_uchebnoe_povedenie.pdf | 688.89 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.