Please use this identifier to cite or link to this item: https://rep.polessu.by/handle/123456789/30779
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЛозицкий, В.Л.-
dc.contributor.authorLozitsky, V. L.-
dc.date.accessioned2024-02-21T08:11:10Z-
dc.date.available2024-02-21T08:11:10Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationЛозицкий, В.Л. Цифровая трансформация образования: проблемы, риски и перспективы развития / В.Л. Лозицкий // Вестник БарГУ. Серия: Педагогические науки. Психологические науки. Филологические науки (литературоведение) : научно-практический журнал. - 2024. - № 1 (15). - С. 25-32.ru
dc.identifier.urihttps://rep.polessu.by/handle/123456789/30779-
dc.descriptionThe article considers a set ofproblematic issues ofimplementing the processes of digital transformation of education. Within the framework of the formulated tasks of the study and the scientific reflection carried out, the conceptual and terminological apparatus was specified, phenomenological signs of education digitalization were determined. The author analyzed the factors determining the dynamic and decisive development ofthe technologization ofthe educational sphere in the Republic ofBelarus and in the post-Soviet space. The main characteristics ofinnovative information and communication technologies in education, as well as problematic aspects of their integration into the educational process at the levels of general secondary and higher education are highlighted. Attention is focused on the important problems of maturation associated with the digitalization ofthe formation ofrisks and threats of a global nature. The author proposes imperatives, the accounting ofwhich will make it possible to overcome the emerging contradictions of a technogenic and social nature in effectively ensuring continuity in education at all its systemic levels.ru
dc.description.abstractВ статье рассматривается комплекс проблемных вопросов осуществления процессов цифровой трансформации образования. В рамках сформулированных задач исследования и осуществляемой научной рефлексии конкретизирован понятийно-терминологический аппарат, определены феноменологические признаки цифровизации образования. Автором осуществлен анализ факторов, детерминирующих динамичное и решительное развитие технологизации образовательной сферы в Республике Беларусь и на постсоветском пространстве. Выделены характеристики основных в своей значимости инновационных информационно-коммуникационных технологий в образовании, а также проблемные аспекты их интеграции в образовательный процесс на уровнях общего среднего и высшего образования. Внимание акцентируется на важных проблемах вызревания, связанных с цифровизацией образования рисков и угроз глобального характера. Автором предлагаются императивы, учёт которых позволит преодолеть возникающие противоречия техногенного и социоприродного характера в эффективном обеспечении преемственности в образовании на всех его системных уровнях.ru
dc.language.isoruru
dc.rightsоткрытый доступru
dc.subjectцифровизация образованияru
dc.subjectцифровая трансформацияru
dc.subjectинформационно-коммуникационное пространствоru
dc.subjectинформационно-образовательная средаru
dc.subjectтехнологизация образованияru
dc.subjectпреемственность в образованииru
dc.subjectdigitalization ofeducationru
dc.subjectdigital transformationru
dc.subjectinformation and communication spaceru
dc.subjectinformation and educational environmentru
dc.subjecttechnologization of educationru
dc.subjectcontinuity in educationru
dc.titleЦифровая трансформация образования: проблемы, риски и перспективы развитияru
dc.title.alternativeDigital transformation of education: challenges, risks and development prospectsru
dc.typeArticleru
Appears in Collections:Публикации сотрудников / Publications of the teaching stuff of Polessky State University

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tsifrovaia_transformatsiia_obrazovaniia.pdf1.64 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.