Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rep.polessu.by/handle/123456789/31445
Title: | Девиантное учебное поведение студентов учреждений высшего образования как предмет структурно-содержательного научного анализа |
Other Titles: | Deviant educational behavior of students of higher education institution as subject of structural and substantive scientific analysis |
Authors: | Зинович, О.Ю. Zinovich, O.Y. |
Keywords: | информационно-коммуникационное пространство система образования девиантное учебное поведение технологизация образования образовательная деятельность структурно-содержательный анализ information and communication space education system deviant educational behavior technological education educational activity structural and meaningful analysis |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Пинск : Полесский государственный университет |
Citation: | Зинович, О.Ю. Девиантное учебное поведение студентов учреждений высшего образования как предмет структурно-содержательного научного анализа / О.Ю. Зинович // Веснік Палескага дзяржаўнага універсітэта. Серыя грамадскіх і гуманітарных навук. - 2024. - № 1. - С. 34-41. |
Abstract: | Цель – выявление проблемных аспектов исследования феномена девиантного учебного поведения студентов учреждений высшего образования с учетом разработанных теоретико-методологических подходов в изучении получивших распространение в студенческой среде примеров академического мошенничества в форме списывания, подсказок, фальсификаций, гострайтинга и плагиата. Достижению цели исследования способствует решение задачи по его системному построению через моделирование процесса структурно-содержательного анализа при изучении предмета научного поиска. Материалы и методы. При написании статьи в качестве источниковой базы были представлены практикоориентированные положения Концепции развития системы образования Республики Беларусь до 2030 года, а также научные публикации по проблематике исследования. В ходе исследования использованы методы сравнительного анализа и синтеза, обобщения и теоретического моделирования. Результаты. В результате осуществленного исследования выявлены основные проблемные аспекты изучения феномена девиантного учебного поведения студентов учреждений высшего образования в Республике Беларусь. Автором предложена функциональная структурносодержательная модель изучения представленного предмета научного анализа. Заключение. Цель исследования достигнута. Определены узловые проблемы изучения феноменологической сущности девиантного учебного поведения студентов учреждений высшего образования, реализуемого в форме списывания, подсказок, компиляции, плагиата и гострайтинга в технологизируемом информационно-коммуникационном пространстве. Предложенная в рамках психолого-педагогической науки модель изучения заявленного предмета исследования позволяет четко определять проблемное поле научного поиска, этапность и уровневую направленность научной рефлексии, отбираемые методы и содержание предлагаемых этапов. Такой подход позволяет в своей планомерной и этапно организуемой реализации системно и глубоко осуществлять научное исследование с учетом общенаучных методологических требований и логики познания изучаемого предмета. |
Description: | Objektive: identification of problematic aspects of the study of the phenomenon of deviant educational behavior of students of higher education institutions, taking into account the developed theoretical and methodological approaches in the study of examples of academic fraud that have become widespread in the student community in the form of write-offs, prompts, falsifications, guest writing and plagiarism. Achieving the goal of the study is facilitated by solving the problem of its systemic construction through modeling the process of structural-meaningful analysis when studying the subject of scientific search. Materials and methods. When writing the article, the practical provisions of the Concept for the Development of the Education System of the Republic of Belarus until 2030, as well as scientific publications on research issues, were presented as a source base. The study uses methods of comparative analysis and synthesis, generalization and theoretical modeling. Results. As a result of the study, the main problematic aspects of studying the phenomenon of deviant educational behavior of students of higher education institutions in the Republic of Belarus were identified, taking into account the theoretical and methodological approaches developed in psychological and pedagogical science. The author proposed a functional structural-content model for studying the presented subject of scientific analysis. Conclusion. The purpose of the study has been achieved. The nodal problems of studying the phenomenological essence of deviant educational behavior of students of higher education institutions, implemented in the form of writing off, prompts, compilation, plagiarism and guest writing in a technologically technologically accessible information and communication space, have been identified. The model proposed within the framework of psychological and pedagogical science for studying the declared subject of research makes it possible to clearly determine the problematic field of scientific search, the stage and level orientation of scientific reflection, the selected methods and content of the proposed stages. This approach allows in its systematic and stage-by-stage organized reality to systematically and deeply carry out scientific research taking into account the general scientific methodological requirements and the logic of knowledge of the subject under study. |
Appears in Collections: | № 1 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Deviantnoe_uchebnoe_povedenie.pdf | 347.11 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.