Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rep.polessu.by/handle/123456789/31448
Title: | Formation of teacher's information culture as a continuity ensuring factor in secondary and higher education systems withing the digitalization framework |
Other Titles: | Сформированность информационной культуры педагога как фактор обеспечения преемственности систем общего среднего и высшего образования в условиях цифровизации |
Authors: | Lozitsky, V.L. Лозицкий, В.Л. |
Keywords: | digitalization of society digital transformation of education information culture information and communication space continuity цифровизация социума цифровая трансформация образования информационная культура информационно-коммуникационное пространство преемственность |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Пинск : Полесский государственный университет |
Citation: | Lozitsky, V.L. Formation of teacher's information culture as a continuity ensuring factor in secondary and higher education systems withing the digitalization framework / V.L. Lozitsky // Веснік Палескага дзяржаўнага універсітэта. Серыя грамадскіх і гуманітарных навук. - 2024. - № 1. - С. 42-51. |
Abstract: | Objective: identification of system-forming characteristics, structure components, formation signs and stages of basic component in the teacher's general culture formation - their information culture, defined as one of determining factors in succession mechanisms implementation at systemic levels of secondary and higher education in the Republic of Belarus within the framework of digital transformation measures. Materials and methods. When writing the article, groups of sources were used, including state programs’ documents in the field of digitalization of education, as well as scientific publications on research issues. When working with scientific analytics sources and materials, the following methods were used: sources content analysis, a comparative method. Results. During the study and based on its results, phenomenological features of the teacher's information culture were identified, its structuring, system-forming formation signs and stages were determined. As a whole, solving these problems allows to consider the teachers’ information culture as a complex sociocultural phenomenon, one of the determining factors for ensuring continuity at the systemic levels in secondary and higher education in the context of educational sphere digitalization. Conclusion. The objective of the study has been achieved. The main phenomenological characteristics, structure, signs of formation and the very stages of the teacher's information culture formation were identified, which make it possible to determine the studied phenomenon as a complex and multifaceted one. Its level-formation is described as one of the determining factors of the teacher's personality professional development in relation to the problem of ensuring the continuity at systemic levels of secondary and higher education in digitalization framework of the education sector in the Republic of Belarus. |
Description: | Цель – выявление системообразующих характеристик, компонентов структуры, признаков сформированности и этапов формирования одной из базовых составляющих общей культуры педагога – его информационной культуры, определяемой в качестве одного из детерминирующих факторов реализации механизмов преемственности на системных уровнях общего среднего и высшего образования в Республике Беларусь в условиях осуществления мероприятий цифровой трансформации. Материалы и методы. При написании статьи использованы группы источников, которые представлены документами государственных программ в сфере цифровизации образования, а также научные публикации по проблематике исследования. При работе с источниками и материалами научной аналитики применялись методы: контент-анализ источников, сравнительносопоставительный метод. Результаты. В процессе исследования и по его результатам выявлены феноменологические черты информационной культуры педагога, определены ее структурированность, системообразующие признаки сформированности и этапы формирования. В своей совокупности решение данных задач позволяет рассматривать информационную культуру педагогов в качестве сложного социокультурного феномена, одного из детерминирующих факторов обеспечения преемственности на системных уровнях общего среднего и высшего образования в условиях цифровизации образовательной сферы. Заключение. Цель исследования достигнута. Выявлены основные феноменологические характеристики, структура, признаки сформированности и сами этапы формирования информационной культуры педагога, позволяющие определять изучаемое явление как сложный и многоаспектный феномен. Его уровневая сформированность определяется в качестве одного из детерминирующих факторов профессионального развития личности педагога применительно к проблематике обеспечения преемственности системных уровней общего среднего и высшего образования в условиях цифровизации сферы образования в Республике Беларусь. |
Appears in Collections: | № 1 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Sformirovannost_informatsionnoi_kultury.pdf | 354.26 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.