Please use this identifier to cite or link to this item: https://rep.polessu.by/handle/123456789/31693
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЛозицкий, В.Л.-
dc.contributor.authorLozitsky, V.L.-
dc.date.accessioned2024-08-08T07:12:02Z-
dc.date.available2024-08-08T07:12:02Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationЛозицкий, В.Л. Проблема предиктивного анализа в оценивании рисков и угроз цифровой трансформации процессов в системе образования Республики Беларусь / В.Л. Лозицкий // Қазақ ұлттық қыздар педагогикалық университетінің Хабаршысы = Вестник Казахского национального женского педагогического университета. - 2024. - № 2 (98). - С. 24-35.ru
dc.identifier.urihttps://rep.polessu.by/handle/123456789/31693-
dc.descriptionThe article in its targeted focus by the author considers problematic aspects of studying issues related to the implementation of digital transformation processes in the field of education in the Republic of Belarus, taking into account the predictive analysis of the presented risks and threats arising before society of the emerging era of digitalization. In many ways, it is objectively and correctly implemented forecasting that is the reference position for making balanced decisions in determining the strategic directions for the development of education in its short and long term. Analysis of existing publications in this field in the Republic of Belarus allows us to conclude that there are insufficient in-depth and systemic studies that, in their interdisciplinary nature, would overcome the methodological inconsistency of the problem of predictive analytics in assessing the risks and threats associated with the processes of digital transformation in the educational sphere, including taking into account psychological and pedagogical problems. A comparative analysis of the studies of Belarusian scientists, the conceptual provisions of state programs in the field of digitalization of education, together with the concretization of the used conceptual and terminological apparatus, allowed the author to determine the necessary methodological grounds for scientific search. Within the framework of scientific reflection, when taking into account the theoretical and methodological approaches developed in psychological and pedagogical science, the author highlighted the foundations of the predictive analysis carried out based on a clear understanding of the leading trends in the development of modern education. The article highlights the determinants - the factors that determine the dynamics of the technologization of the educational sphere, the specifics of the integration of innovative information and communication technologies into the educational activities carried out by its subjects. The noted provisions, along with the definition of risks and threats to digital transformation of processes in the education system of the Republic of Belarus, made it possible to comprehend the conditions for their minimization and overcoming the imperatives of the proposed requirements for their implementation.ru
dc.description.abstractВ статье в ее целевой направленности автором рассматриваются проблемные аспекты изучения вопросов, связанных с реализацией процессов цифровой трансформации в сфере образования в Республике Беларусь с учетом прогностического анализа представляемых рисков и угроз, возникающих перед обществом нарождающейся эпохи цифровизации. Во многом именно объективно и верно осуществляемое прогнозирование является опорной позицией для принятия взвешенных решений в определении стратегических направлений развития образования в его краткосрочной и долгосрочной перспективе. Анализ существующих публикаций в данной области в Республике Беларусь позволяет сделать вывод о недостаточности глубоких и системных исследований, которые в своей междисциплинарности позволили бы преодолеть методологическую неразработанность проблемы предиктивной аналитики в оценке рисков и угроз, связанных с процессами цифровой трансформации в образовательной сфере, в том числе и с учетом психолого-педагогической проблематики. Сравнительно-сопоставительный анализ исследований белорусских ученых, концептуальных положений государственных программ в сфере цифровизации образования вместе с конкретизацией применяемого понятийно-терминологического аппарата, позволили автору определить необходимые методологические основания научного поиска. В рамках научной рефлексии при учете разработанных в психолого-педагогической науке теоретико-методологических подходов автором выделены основы осуществляемого предиктивного анализа с опорой на четкое понимание ведущих тенденций развития современного образования. В статье выделены детерминанты – факторы, обуславливающие динамику технологизации образовательной сферы, специфику интеграции инновационных информационно-коммуникационных технологий в образовательную деятельность, осуществляемую ее субъектами. Отмеченные положения наряду с определением рисков и угроз цифровой трансформации процессов в системе образования Республики Беларусь позволили осмыслить условия их минимизации и преодоления в императивности предлагаемых требований к их реализации.ru
dc.language.isoruru
dc.rightsоткрытый доступru
dc.subjectцифровизация образованияru
dc.subjectцифровая трансформацияru
dc.subjectтехнологизация образованияru
dc.subjectриски и угрозы цифровизацииru
dc.subjectинформационно-коммуникационные технологииru
dc.subjectdigitalization of educationru
dc.subjectdigital transformationru
dc.subjecttechnology of educationru
dc.subjectrisks and threats of digitalizationru
dc.subjectinformation and communication technologiesru
dc.titleПроблема предиктивного анализа в оценивании рисков и угроз цифровой трансформации процессов в системе образования Республики Беларусьru
dc.title.alternativeThe problem of predictive analysis in assessing the risks and threats of digital transformation of processes in the education system of the Republic of Belarusru
dc.typeArticleru
Appears in Collections:Публикации сотрудников / Publications of the teaching stuff of Polessky State University

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Problema_prediktivnogo_analiza.pdf2.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.