Please use this identifier to cite or link to this item: https://rep.polessu.by/handle/123456789/34463
Title: Evolution and innovation path of the «One belt – one road» project
Other Titles: Эволюция и инновационный путь проекта «Один пояс- один путь»
Authors: Liu, Qinyuan
Лю, Циньюань
Wang, Xu
Ван, Сюй
Keywords: "One Belt, One Road" project
theoretical research
economic effects
innovative ways of development
international economic cooperation
investments
проект «Один пояс – один путь»
теоретические изыскания
экономические эффекты
инновационные пути развития
международное экономическое сотрудничество
инвестиции
Issue Date: 2025
Citation: Liu, Qinyuan Evolution and innovation path of the «One belt – one road» project / Liu Qinyuan, Wang Xu // Экономика и банки. – 2025. – № 1. – С. 148–157.
Abstract: As we have all clearly observed from the fact, the “One Belt, One Road” project has had a profound impact on global international economic cooperation since its inception. This article systematically analyzes the evolution of the “One Belt, One Road” project and explores its innovative path. Based on the in-depth analysis of a large number of relevant literature and statistics, the article describes the three main stages of this project since its announcement and the direct construction of the project itself, namely the initial theoretical exploration, the subsequent deepening and broadening of theory and practice, and the functional trade and economic system that has been gradually formed at present. The article also analyzes in detail the innovative directions and development paths of the “One Belt, One Road” project in terms of interdisciplinary integration, application of new data and methods, differentiation of research for different countries and regions for sustainable development. In the initial stage of theoretical research, scholars mainly focused on the direct stimulating effect of the One Belt, One Road project on trade, investment, infrastructure construction, etc., and the research was based on the traditional theories of international trade and investment, which laid the foundation for subsequent research. Moreover, as the “One Belt, One Road” project progressed, the theoretical research expanded from the traditional trade and investment research to multidimensional and comprehensive analysis of other components affecting macroeconomic growth itself, industrial restructuring, regional coordinated development, etc. New theoretical proposals and analytical frameworks such as new economic geography, institutional economics, etc. have also been introduced to make further research more in-depth and comprehensive. At present, the “One Belt, One Road” project integrates the theoretical resources of multiple disciplines in the formative stages, covers the analysis of comprehensive macroeconomic growth, corporate behavior, industrial organization, international trade and investment, regional economic cooperation and other aspects, which provides a more comprehensive, systematic and dynamic understanding of the economic opportunities of the “One Belt, One Road” project, and promotes the thorough study of the relationship and synergy between the various efficiencies and synergies of the “One Belt, One Road” project. To date, these theoretical studies have made significant progress in explaining the complex economic effects of the “One Belt, One Road” project, not only revealing the positive impact of the project on economic growth, industrial structure optimization and coordinated regional development of countries along the project routes, but also providing a solid theoretical and practical basis for the development of relevant policies in practice. All this has indeed played an important role in practical guidance and management.
Description: В данной статье систематизировано анализируется эволюция проекта «Один пояс- один путь» и исследуется его инновационный путь. На основе глубокого анализа большого количества соответствующей литературы и статистики в статье описываются три основные этапа данного проекта с момента его объявления и непосредственно строительства самого проекта, а именно: первоначальные теоретические изыскания, последующее углубление и расширение теории и практики, функциональная торгово-экономическая система, которая постепенно сформировалась в настоящее время. В статье также анализируются инновационные направления и пути развития проекта «Один пояс – один путь» с точки зрения междисциплинарной интеграции, применения новых данных и методов, дифференциации исследований для разных стран и регионов с целью устойчивого их развития. На начальном этапе теоретических изысканий ученые в основном фокусировались на прямом стимулирующем эффекте проекта «Один пояс– один путь» - на торговлю, инвестиции, строительство инфраструктуры и т.д., и исследования основывались на традиционных теориях международной торговли и инвестиций, что заложило основу и для последующих исследований. Более того, по мере продвижения проекта «Один пояс - один путь» теоретические исследования расширились с традиционного исследования торговли и инвестиций до многомерного и всестороннего анализа других составляющих, влияющих на сам макроэкономический рост, структурную перестройку промышленности, региональное согласованное развитие и т. д. Также были введены новые теоретические предложения и аналитические рамки, такие как новая экономическая география, институциональная экономика и т.д., чтобы сделать дальнейшие исследования более глубокими и всесторонними. В настоящее время проект «Один пояс – один путь» объединяет на этапах формирования теоретические ресурсы множества дисциплин, охватывает анализ всестороннего макроэкономического роста, поведения корпораций, промышленной организации, международной торговли и инвестиций, регионального экономического сотрудничества и других аспектов, что обеспечивает более полное, систематическое и динамичное понимание экономических возможностей проекта «Один пояс – один путь», а также способствует тщательному изучению взаимосвязи и синергию между различными эффектами данного проекта. И на сегодня эти теоретические исследования достигли значительных успехов в объяснении сложных экономических эффектов проекта «Один пояс - один путь», не только выявив положительное влияние данного проекта на экономический рост, оптимизацию промышленной структуры и скоординированное региональное развитие стран вдоль маршрутов проекта, но и обеспечили прочную теоретическую и практическую основу для разработки соответствующей политики в практической деятельности. Это все действительно сыграло важную роль в руководстве и управлении в практической плоскости.
Appears in Collections:№ 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Evolution_and_innovation_path_of_the_One_belt_one_road_project.pdf364.58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.