Please use this identifier to cite or link to this item: https://rep.polessu.by/handle/123456789/34517
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorДунай, В.И.-
dc.contributor.authorDunay, V.I.-
dc.contributor.authorСидоренко, В.Н.-
dc.contributor.authorSidorenko, V.N.-
dc.contributor.authorАринчина, Н.Г.-
dc.contributor.authorArinchina, N.G.-
dc.contributor.authorМалецкая, В.П.-
dc.contributor.authorMaletskaya, V.P.-
dc.date.accessioned2025-08-01T13:25:18Z-
dc.date.available2025-08-01T13:25:18Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.citationОсобенности проявления копинг-стратегий и мотивации на достижение успеха у студентов, занимающихся спортивными единоборствами / В.И. Дунай,, В.Н. Сидоренко, Н.Г. Аринчина, В.П. Малецкая // Здоровье для всех. - 2025. - № 1. - С. 63-67.ru
dc.identifier.urihttps://rep.polessu.by/handle/123456789/34517-
dc.descriptionThe purpose of the study: to determine the features of coping strategies and motivation for success among students engaged in martial arts. The students of the Belarusian State University of Physical Culture (n=66) engaged in martial arts (wushu. judo) were examined. All the students were male. Their age was 18.4 ± 1.3 years. The surveyed contingent was divided into two groups according to the level of sportsmanship. The first group (n = 42) included students engaged in martial arts with a relatively low level of sports qualifications, the second group (n = 24) included students engaged in martial arts with a high level of sports qualifications. The questionnaire "Methods of coping behavior" by R. Lazarus and the questionnaire of motivation of competitive activity by G. D. Babushkin were used. It was revealed that as the professional skills of martial arts students increased, there was an increase in adaptive potential. Students with low athletic professional capabilities (the first group) more often used less adaptive coping strategies (confrontation, distancing, escape – avoidance); students with high professionalism (the second group) more often used adaptive coping strategies (self-control, search for social support, taking responsibility for yourself, planning).ru
dc.description.abstractЦель исследования – определить особенности копинг-стратегий и мотивации на достижение успеха у студентов, занимающихся спортивными единоборствами. Обследованы студенты Белорусского государственного университета физической культуры (n=66), занимающиеся спортивными единоборствами (ушу, дзюдо). Все студенты мужского пола. Их возраст составил 18.4 ± 1,3 лет. Обследованный контингент был разделен на две группы по уровню спортивного мастерства. В первую группу (n = 42) вошли студенты, занимающиеся единоборствами, имеющие относительно невысокий уровень спортивной квалификации, во вторую группу (n = 24) вошли студенты, занимающиеся единоборствами, имеющие высокий уровень спортивной квалификации. Применяли опросник «Способы совладающего поведения» Р. Лазаруса и опросник мотивации соревновательной деятельности Г. Д. Бабушкина. Выявлено, что по мере повышения профессионального мастерства у студентов-единоборцев отмечалось повышение адаптационного потенциала. У студентов с невысокими спортивными профессиональными возможностями (первая группа) чаще использовались менее адаптивные копинг-стратегии (конфронтация, дистанцирование, бегство–избегание); у студентов с высоким профессионализмом (вторая группа) чаще использовались адаптивные копинг-стратегии (самоконтроль, поиск социальной поддержки, принятие ответственности на себя, планирование).ru
dc.language.isoruru
dc.subjectстудентыru
dc.subjectединоборстваru
dc.subjectкопинг-стратегииru
dc.subjectмотивация достижения успехаru
dc.subjectstudentsru
dc.subjectmartial artsru
dc.subjectcoping strategiesru
dc.subjectmotivation for successru
dc.titleОсобенности проявления копинг-стратегий и мотивации на достижение успеха у студентов, занимающихся спортивными единоборствамиru
dc.title.alternativeFeatures of the manifestation of coping strategies and motivation for success among students engaged in martial artsru
dc.typeArticleru
Appears in Collections:№ 1



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.