Please use this identifier to cite or link to this item: https://rep.polessu.by/handle/123456789/15268
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЖилевич, О.Ф.ru
dc.contributor.authorJylevich, V.en
dc.date.accessioned2019-06-13T13:12:58Z-
dc.date.available2019-06-13T13:12:58Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationЖилевич, О.Ф. Роман С. Жермен "Взгляд медузы" как аллегория современного мира / О. Ф. Жилевич // Вестник Полоцкого государственного университета. Серия A: Гуманитарные науки. – 2019. - № 2. – С. 53-56.ru
dc.identifier.urihttps://rep.polessu.by/handle/123456789/15268-
dc.descriptionThe article substantiates the relevance of studying the creativity of S. Germain from the standpoint of the presence in it of a genre modification of a philosophical-allegorical novel. The significant influence of E. Levinas philosophy on the creative style of the French writer is noted. In the center of the works of S. Germain – ethical issues (violence, moral choice, guilt, redemption), articulated through the paradigm figure of the Other. On the example of the novel “The medusa child”, the specificity of one of the possible forms of the transcendental – dialogue – is considered. Building a system of symmetrical characters, the novelist argues for the philosophical postulate that the Other is the only conceivable guarantor of I. The characteristic narrative device S. Germain, “philosophical allegorization”, is positioned in the article. This technique allowed the author to evade explicit moral and ethical conclusions, was aimed at pushing the reader – our contemporary – to go beyond the boundaries of everyday life and give him the opportunity to discover the primacy of spiritual values.en
dc.description.abstractОбосновывается актуальность изучения творчества С. Жермен с позиций присутствия в нем жанровой модификации философско-аллегорического романа. Отмечается значительное влияние философии Э. Левинаса на творческую манеру французской писательницы. В центре произведений С. Жермен — этическая проблематика (насилия, морального выбора, страдания, вины, искупления), артикулированная посредством парадигмальной фигуры Другого. На примере романа «Взгляд Медузы» рассматривается специфика одной из возможных форм трансцендентального - диалог. Выстраивая систему симметричных персонажей, романист аргументирует философский постулат о том, что Другой - единственный мыслимый гарант Я. В статье позиционируется характерный повествовательный прием С. Жермен, «философская аллегоризация». Данный прием позволил автору уклониться от явных морально-этических умозаключений, был направлен на то, чтобы подтолкнуть читателя – нашего современника – выйти за границы повседневности и предоставить ему возможность открыть первостепенность духовных ценностей.ru
dc.language.isoru-
dc.rightsоткрытый доступru
dc.subjectфранцузская литератураru
dc.subjectаллегоризацияru
dc.subjectЖермен Сильвиru
dc.subjectэтическая философияru
dc.subjectЛевинас Эммануэльru
dc.subjectновый романru
dc.subjectэтикаru
dc.subjectДругойru
dc.subjectфилософско-аллегорический романru
dc.subjectдиалогru
dc.subjectFrench literatureen
dc.subjectGermain Sylvieen
dc.subjectLevinas Emmanuelen
dc.subjectethical philosophyen
dc.subjectnouveau romanen
dc.subjectphilosophical-allegorical novelen
dc.subjectethicsen
dc.subjectallegorizationen
dc.subjectOtheren
dc.subjectdialogueen
dc.titleРоман С. Жермен "Взгляд медузы" как аллегория современного мираru
dc.title.alternative«The medusa child» by Sylvie Germain as an allegory of the contemporary worlden
dc.typeArticleen
Appears in Collections:Публикации сотрудников / Publications of the teaching stuff of Polessky State University

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zhilevich_O.F._ROMAN_S._ZhERMEN_«VZGLJaD_MEDUZY»_KAK_ALLEGORIJa_SOVREMENNOGO_MIRA.pdf178.66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.