Please use this identifier to cite or link to this item: https://rep.polessu.by/handle/123456789/16152
Title: Характеристика функционального состояния школьников 12–15 лет средней полосы России
Other Titles: Characteristics of functional state of schoolchildren, aged 12–15 in the central Russia
Authors: Яковлев, А.Н.
Чернова, В.Н.
Yakovlev, A.N.
Chernova, V.
Keywords: physical training
individual level
basic physiological processes
system mechanisms of homeostasis
stress
behavior acts
физическая культура
индивидуальный уровень
базисные физиологические процессы
системные механизмы гомеостаза
стресс
поведенческие акты
Issue Date: 2014
Citation: Яковлев, А.Н. Характеристика функционального состояния школьников 12–15 лет средней полосы России / А.Н. Яковлев, В.Н. Чернова // Известия Сочинского государственного университета : научный журнал. – 2014. – № 3 (31). – С. 272-274.
Abstract: В статье представлена характеристика основных параметров функционального состояния школьников 12–15 лет средней полосы России в условиях функционирования физического воспитания. Многочисленные изменения уровня здоровья школьников обусловлены воздействием информационных перегрузок на фоне прогрессивного снижения двигательной активности. Это делает весьма актуальной разработку системы мероприятий, направленной на улучшение ситуации как в целом в системе образования, так и на индивидуальном уровне. Новые подходы к разрешению данной проблемы раскрывают единство понимания основ базисных физиологических процессов (возбуждение, торможение, синаптическая передача, мышечного сокращения, секреции), нейрогуморальную регуляцию физиологических процессов, системные механизмы гомеостаза (по П.К. Анохину – учет ведущих факторов реакции стресса, т.е. механизмы системных квантов врожденных и приобретенных поведенческих актов на разных этапах индивидуального развития человека).
Description: The article presents characteristics of the parameters of functional state of schoolchildren, aged 12-15 in the Central Russia in terms of physical training performance. Many changes of schoolchildren‘s health are caused by the informational overload against the physical activity reduction. Thus, the system of measures, aimed at the improvement of both the educational system and the individual standard is rather topical. New approaches to the solving of this problem disclose the unity of understanding of the foundations of physiological processes (excitation, inhibition, synaptic conduction, muscle contraction, secretion), neurohumoral regulation of the physiological processes and the system mechanisms of homeostasis (according to P.K. Anokhin, the registration of the chief factors of stress reaction, in other words, mechanisms of system quanta of innate and acquired behavior acts at different stages of individual development of a man).
Appears in Collections:Публикации сотрудников / Publications of the teaching stuff of Polessky State University



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.