Please use this identifier to cite or link to this item: https://rep.polessu.by/handle/123456789/16811
Title: Восприятие будущего в процессе занятий физкультурно-спортивной деятельностью: проблемы и перспективы
Other Titles: Perception of future inphysical education and sportsprocess: problems and prospects
Authors: Яковлев, А.Н.
Врублевский, Е.П.
Стадник, В.И.
Кравченин, А.А.
Яковлева, М.А.
Глушенко, Н.А.
Yakovlev, A.N.
Vrublevskiy, E.P.
Stadnik, V.I.
Kravchenin, A.A.
Yakovleva, M.A.
Glushenko, N.A.
Keywords: иррациональное
креативность
физкультурно-спортивная деятельность
характер
юношеский возраст
irrational
creativity
physical education and sports activities
character
youthful age
Issue Date: 2020
Citation: Восприятие будущего в процессе занятий физкультурно-спортивной деятельностью: проблемы и перспективы / А.Н. Яковлев, Е.П. Врублевский, В.И. Стадник, А.А. Кравченин, М.А. Яковлева, Н.А. Глушенко // Теория и практика физической культуры : научно-теоретический журнал. – 2020. – № 1 (979). – С. 98-100.
Abstract: Цель исследования – выявить психолого-педагогические особенности формирования восприятия будущего в юношеском периоде в процессе занятий физкультурно-спортивной деятельностью. Методика и организация исследования. В исследовании приняли участие студенты дневного обучения 17–20 лет, обучающиеся в Смоленской академии профессионального образования (ОГБПОУ СмолАПО) и занимающиеся различными видами спорта (n=47). В определении креативности как черты характера приняли участие юноши (n=18) и девушки (n=17) г. Смоленска, ученики 10-го класса в возрасте 15-16 лет, посещающие спортивные секции по игровым видам. Результаты исследования и выводы. Определены уровни общего показателя осмысленности жизни, индекса общей жизненной удовлетворенности и иррациональных установок студентов вуза, выявлена корреляционная связь между шкалами иррациональных установок и уровнем индекса жизненной удовлетворенности.
Description: Objective of the studywas to identify the psychological and pedagogical features of the formation of perceptions of the future in the youthful period in the process of physical education and sports activities. Methods and structure of research. The study involved full-time students of 17–20 years old, studying at Smolensk Academy of Professional Education and involved in various sports (n = 47). In the definition of creativity as character traits, young men (n = 18) and girls (n = 17) from Smolensk, 10th grade students aged 15-16 years, attending sports sections by game types took part. Results of the study.The levels of the general indicator of meaningfulness of life, the index of general life satisfaction and the irrational attitudes of university students are determined, the correlation between the scales of irrational attitudes and the level of the index of life satisfaction is revealed. Conclusions.Studies have shown that in the 10th grade, students with a hyperthymic type of accentuation come out in first place (34%). 23% belong to the cyclothymic type of personality accentuation, and the emotive type is typical for 20 percent of school graduates involved in sports.
Appears in Collections:Публикации сотрудников / Publications of the teaching stuff of Polessky State University



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.