Please use this identifier to cite or link to this item: https://rep.polessu.by/handle/123456789/20924
Title: Включение сельского населения Беларуси в школьную образовательную среду (вторая половина ХІХ – начало ХХ вв.)
Other Titles: The inclusion of the rural population of Belarus in the school educational environment (second half of the 19th - early 20th centuries)
Authors: Острога, В.
Ostroga, V.M.
Keywords: начальная народная школа
образовательная среда
учитель
библиотеки
книжные склады
народные чтения
литературно-вокальные вечера
elementary folk school
educational environment
teacher
libraries
book warehouses
folk readings
literary and vocal evenings
Issue Date: 2020
Publisher: Пинск : Полесский государственный университет
Citation: Государства Центральной и Восточной Европы в исторической перспективе: сборник научных статей по материалам V Международной научной конференции, Пинск, 27 ноября 2020 г. / Министерство образования Республики Беларусь[и др.]; редкол.: К.К. Шебеко [и др.]. – Пинск : ПолесГУ, 2020. – Вып. 5. – С. 113-121.
Abstract: В статье рассмотрена проблема включения сельского населения Беларуси в школьную образовательную среду во второй половине ХIХ – начале ХХ вв. Исторический опыт показывает, что главной фигурой народной школы всегда являлся учитель. От его зависело и качество обучения, и степень культурного влияния школы на сельское население. Труд учителя не ограничивался только преподаванием грамоты, а охватывал практически все сферы сельского уклада жизни. Школа являлась важным фактором социализации для крестьянского населения. Ее образовательное влияние распространялось через организацию библиотек и книжных складов, воскресных и праздничных народных чтений, литературно-вокальных вечеров и др.
Description: The article deals with the problem of including the rural population of Belarus in the school educational environment in the second half of the 19th - early 20th centuries. Historical experience shows that the teacher has always been the main figure of the folk school. Both the quality of education and the degree of the cultural influence of the school on the rural population depended on it. The work of a teacher was not limited only to teaching literacy, but covered almost all spheres of the rural way of life. School was an important factor in socialization for the peasant population. Its educational influence spread through the organization of libraries and book warehouses, Sunday and holiday folk readings, literary and vocal evenings, etc.
Appears in Collections:2020 год



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.