Please use this identifier to cite or link to this item: https://rep.polessu.by/handle/123456789/25751
Title: Физкультурно-спортивная деятельность школьников и студентов: проблемы и перспективы решения
Other Titles: Physical and sports activity of schoolchildren and students: problems &prospects for solutions
Authors: Яковлев, А.Н.
Глушенко, Н.А.
Зипунникова, Т.А.
Журавлева, И.А.
Белогурова, А.В.
Кручинский, Н.Г.
Yakovlev, A.N.
Glushchenko, N.A.
Zipunnikova, T.A.
Zhuravleva, I.A.
Belogurova, A.V.
Kruchynsky, N.G.
Keywords: физкультурно-спортивная деятельность
школьники
студенты
система образования
рациональное
иррациональное
physical culture and sports activities
schoolchildren
students
education system
rational
irrational
Issue Date: 2022
Publisher: Пинск : Полесский государственный университет
Citation: Физкультурно-спортивная деятельность школьников и студентов: проблемы и перспективы решения / А.Н. Яковлев [и др.] // Веснік Палескага дзяржаўнага універсітэта. Серыя грамадскіх і гуманітарных навук : научно-практический журнал. - 2022. - № 1. - С. 45-55.
Abstract: В статье приведены результаты исследования физкультурно-спортивной деятельности в аспекте ее влияния на организм 175 школьников и студентов женского пола в возрасте 17-19 лет в процессе деятельности учреждений образования Республики Беларусь и Российской Федерации. На основании проведенного антропометрического обследовано выявлены три основных соматотипа микро-, мезо- и макросомный, которые составили 63% от всех обследованных. Проведенная оценка уровня и изменения показателей физических качеств выявила, что испытуемые, относящиеся к ускоренному варианту биологического развития (группа «А»), имеют достоверно лучшие результаты (р<0,05), по сравнению с испытуемыми нормального (группа «В») и замедленного (группа «С»). Это различие особенно выражено в показателях, характеризующих скоростные (на 8,7%; р<0,05), скоростно-силовые (на 12%; р<0,05) и силовые (на 17,1%; р<0,05) способности. Описанные изменения показателей исследуемых физических качеств носили иерархичный характер и, в целом, отражали удовлетворительный уровень их развития для каждой возрастной группы соотносительно контрольных нормативов по годам обучения (в группе «А» достоверно лучшие результаты (р<0,05) по сравнению с группами «В» и «С»). Особенно это различие выражено между испытуемыми групп «А» и «С» в показателях скоростных (на 8,7%; р<0,05), скоростно-силовых (на 12,0%; р<0,05), силовых (на 17,1%; р<0,05) качеств и общей выносливости (на 12,4%; р<0,05). Выполненные исследования позволили предложить механизм формирования ценностных ориентаций личности, когда влияние внешних факторов на личность значительно усилилось в период неопределенности. Полученные результаты обследования молодых взрослых женского пола позволили сформулировать идею инновационной здоровье-сберегающей и телесно-ориентированной технологии для эффективного построения деятельности в условиях учреждений образования, отражающую гибкость учебных и образовательных программ в аспекте физкультурно-оздоровительной и спортивной направленности с учетом типа телосложения обследованных учащихся и студенток.
Description: The article presents the results of a study of physical culture and sports activities in the aspect of its influence on the body of 175 female schoolchildren and students aged 17-19 years old in the process of activities of educational institutions of the Republic of Belarus and the Russian Federation. On the basis of the anthropometric survey, three main somatotypes of micro-, meso- and macrosomal were identified, which accounted for 63% of all surveyed. The assessment of the level and changes in the indicators of physical qualities revealed that the subjects belonging to the accelerated variant of biological development (group "A") have significantly better results (p<0.05), compared with the subjects of normal (group "B") and slow (group "C"). This difference is especially pronounced in indicators characterizing speed (by 8.7%; p<0.05), speed-strength (by 12%; p<0.05) and power (by 17.1%; p<0.05) ability. The described changes in the indicators of the studied physical qualities were of a hierarchical nature and, in general, reflected a satisfactory level of their development for each age group in relation to the control standards for the years of study (in group "A" significantly better results (p<0.05) compared to groups " B" and "C"). This difference is especially pronounced between the subjects of groups "A" and "C" in terms of speed (by 8.7%; p<0.05), speed-strength (by 12.0%; p<0.05), power (by 17.1%; p<0.05) qualities and general endurance (by 12.4%; p<0.05). The performed studies allowed us to propose a mechanism for the formation of a person's value orientations, when the influence of external factors on a person significantly increased during the period of uncertainty. The results of a survey of young adult females made it possible to formulate the idea of an innovative health-saving and body-oriented technology for the effective construction of activities in the conditions of educational institutions, reflecting the flexibility of training and educational programs in terms of physical culture, health and sports orientation, taking into account the body type of the surveyed students. The article presents data on the study of physical culture and sports activity in the aspect of its impact on the body of schoolchildren and students in the course of the activities of educational institutions. The mechanism of formation of value orientations of the personality is revealed, when the influence of external factors on the personality has significantly increased during the period of uncertainty.
Appears in Collections:№ 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Fizkul'turno-sportivnaia_deiatel'nost'.pdf490.04 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.