Please use this identifier to cite or link to this item: https://rep.polessu.by/handle/123456789/27782
Title: Циркулярные бизнес-модели: особенности и обобщенный формат представления
Other Titles: Circular business models: features and general presentation format
Authors: Петрушкевич, А.А.
Совик, Л.Е.
Petrushkevich, H.A.
Sovik, L.E.
Keywords: эволюция бизнес-моделей
типы бизнес-моделей
контент-анализ
особенности циркулярных бизнес-моделей
обобщенный формат представления
evolution of business models
types of business models
content analysis
features of circular business models
generalized presentation format
Issue Date: 2022
Publisher: Пинск : Полесский государственный университет
Citation: Петрушкевич, А.А. Циркулярные бизнес-модели: особенности и обобщенный формат представления / А.А. Петрушкевич, Л.Е. Совик // Экономика и банки : научно-практический журнал. - 2022. - № 2. - С. 98-105.
Abstract: Цель – выявить отличительные особенности циркулярных бизнес-моделей (ЦБМ), разработать обобщенный формат их представления. Материалы и методы. При выполнении работы использованы системный подход и метод контент-анализа. Результаты. Обосновано, что циркулярные бизнес-модели представляют собой новый тип в эволюции бизнес-моделей, отвечающий вызовам экономики замкнутого цикла; отличительными особенностями ЦБМ как систем является наличие новой целевой составляющей – ценностного предложения для экологии и обеспечивающего ее организационного механизма формирования экологического результата, что открывает возможности экономической мотивации субъектов хозяйствования к достижению экологических целей; разработан новый обобщенный формат представления ЦБМ как исходный пункт для создания инновационных вариантов бизнес-моделей экономики замкнутого цикла. Заключение. Выявленные особенности ЦБМ как систем и разработанный обобщенный формат представления являются отправным пунктом при разработке инновационных вариантов ЦБМ для бизнес-практик в экономике замкнутого цикла.
Description: Objective. Reveal the distinctive features of circular business models (CBM), develop a generalized format for their presentation. Materials and methods. When performing the work, a systematic approach and the method of content analysis were used. Results. It is substantiated that circular business models are a new type in the evolution of business models that meet the challenges of the circular economy; the distinctive features of the CBM as a system is the presence of a new target component - a value proposition for the environment and the organizational mechanism for the formation of an environmental result that provides it, which opens up opportunities for economic motivation of business entities to achieve environmental goals; a new generalized format for representing the CBM has been developed as a starting point for creating innovative options for business models of the circular economy. Conclusion. The identified features of the CBM as systems and the developed generalized presentation format are the starting point for the development of innovative options for the CBM for business practices in the circular economy.
Appears in Collections:№ 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tsirkuliarnye_biznes-modeli.pdf412.96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.