Please use this identifier to cite or link to this item: https://rep.polessu.by/handle/123456789/29793
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЖилевич, О.Ф.-
dc.contributor.authorJilevich, O.F.-
dc.date.accessioned2023-10-26T07:03:20Z-
dc.date.available2023-10-26T07:03:20Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationЖилевич, О.Ф. «Лесной царь» Мишеля Турнье как аллегория постмодернистской критики логоцентризма / О.Ф. Жилевич // Романия: языковое и культурное наследие - 2023 : материалы ІII Международной научной конференции, Минск, 16-17 мая 2023 г. / Белорусский государственный университет; редкол.: О.В. Лапунова (гл. ред.) [и др.]. - Минск : БГУ, 2023. - С. 142-145.ru
dc.identifier.urihttps://rep.polessu.by/handle/123456789/29793-
dc.descriptionThe article analyzes the concept of logocentrism, with the help of which metaphysics is deconstructed. The non-classical concept of the sign, which took shape in the philosophy of J. Derrida, is revealed. It lays the methodological foundation for interpretative strategies in relation to any texts: philosophical, literary, and sociocultural. Specific features of Michel Tournier's novel «The Ogre» as an allegory of postmodern critique of logocentrism are revealed. Entry of St. Christopher in modern fiction coincides with the «postmodern turn» to the emphasis on the signifier («bearer» of the Logos) at the expense of the signified («bearing» of the Logos). The role of St. Christopher as an allegory of the «postmodern turn» retains the status of an emblem of the postmodern battle between truth and power, between subjectivity and action.ru
dc.description.abstractВ статье анализируется понятие логоцентризма, с помощью которого деконструируется метафизика. Выявляется неклассическая концепция знака, оформившаяся в философии Ж. Деррида. Это закладывает методологический фундамент для интерпретативных стратегий в отношении любых текстов: философских, литературных и социокультурных. Выявляются специфические черты романа «Лесной царь» Мишеля Турнье как аллегории постмодернистской критики логоцентризма. Вхождение св. Христофора в современную художественную литературу совпадает с «постмодернистским поворотом» к акценту на означающем («носителе» Логоса) за счет означаемого («несущего» Логоса). Роль св. Христофора как аллегории «поворота постмодернизма» сохраняет статус эмблемы постмодернистской битвы между истиной и силой, между субъективностью и действием.ru
dc.language.isoruru
dc.publisherМинск : БГУru
dc.rightsоткрытый доступru
dc.subjectфранцузская литератураru
dc.subjectфилософско-аллегорическая прозаru
dc.subjectаллегорияru
dc.subjectТурньеru
dc.subjectпостмодернизмru
dc.subjectкритикаru
dc.subjectлогоцентризмru
dc.subjectfrench literatureru
dc.subjectphilosophical and allegorical proseru
dc.subjectallegoryru
dc.subjectTournierru
dc.subjectpostmodernismru
dc.subjectcriticismru
dc.subjectlogocentrismru
dc.title«Лесной царь» Мишеля Турнье как аллегория постмодернистской критики логоцентризмаru
dc.title.alternative«The ogre» by Michel Tournier as an allegory of postmodernist criticism of logo-centrismru
dc.typeArticleru
Appears in Collections:Публикации сотрудников / Publications of the teaching stuff of Polessky State University

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lesnoi_tsar.pdf607.19 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.