Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rep.polessu.by/handle/123456789/32193
Title: | Дидактический подход как основание применения компонентов образовательного сегмента единой информационно-образовательной среды в Республике Беларусь |
Other Titles: | Didactic approach as the basis for application of components of the educational segment of the unified information and educational environment in the Republic of Belarus |
Authors: | Лозицкий, В.Л. Lozitsky, V.L. |
Keywords: | цифровизация образования образовательная деятельность дидактический процесс Республиканская информационно-образовательная среда дидактический подход преемственность digitalization of education educational activity didactic process Republican information and educational environment didactic approach continuity |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Лозицкий, В.Л. Дидактический подход как основание применения компонентов образовательного сегмента единой информационно-образовательной среды в Республике Беларусь / В.Л. Лозицкий // Профессиональное образование в России и за рубежом. - 2024. - № 3 (55). - С. 15-22. |
Abstract: | В статье анализируется проблематика обоснования дидактического подхода, определяемого в качестве одной из теоретико-методологических основ системного применения в учреждениях образования Республики Беларусь цифровых компонентов образовательного сегмента Республиканской информационно-образовательной среды. Целью исследования является определение теоретических положений, составляющих в своей комплексности одно из научно-методических оснований эффективной интеграции в дидактический процесс высокотехнологичных средств обучения с учетом преемственности на уровнях общего среднего и высшего образования в Республике Беларусь. Направленность научного поиска автора актуализирована развертыванием процессов цифровой трансформации образования как в Республике Беларусь, так и на постсоветском пространстве, что является одной из важных тенденций развития образовательной сферы в формирующемся обществе эпохи цифровизации. Методологическим основанием осуществленного исследования является сравнительно-сопоставительный анализ массива источников, которые представлены научными публикациями по рассматриваемой проблематике, а также документами государственных программ в сфере цифровизации образования в Республике Беларусь. На основе сделанных обобщений автором определены детерминанты, определяющие интерес научного сообщества к изучению комплекса вопросов, связанных с интенсивной интеграцией инновационных информационно-коммуникационных технологий в образовательную деятельность ее субъектов. Очерчено проблемное поле исследования, что в своей научной новизне позволяет с позиций современной методологии решать актуальные задачи педагогической науки. Вместе с конкретизацией понятийно-терминологического аппарата и осмыслением феноменологической сущности цифровизации образования автором выделены содержательные характеристики электронных образовательных ресурсов — инновационных средств обучения, применяемых в условиях технологизации образовательной деятельности. Обоснование дидактического подхода позволяет определять потенциал, функциональность, а также своеобразие применения высокотехнологичных компонентов образовательного сегмента специфической среды педагогического взаимодействия—Республиканской информационно-образовательной среды. |
Description: | The article analyzes the problems of justifying the didactic approach, which is determined as one of the theoretical and methodological foundations for the systematic use of digital components of the educational segment of the Republican information and educational environment in educational institutions of the Republic of Belarus. The purpose of the study is to determine the theoretical provisions that make up one of the scientific and methodological grounds for effective integration of high-tech teaching tools into the didactic process, taking into account continuity at the levels of general secondary and higher education in the Republic of Belarus. The focus of the scientific search for the author is actualized by the deployment of processes of digital transformation of education both in the Republic of Belarus and in the post- Soviet space, which is one of the important trends in the development of the educational sphere in the emerging society of the digitalization era. The methodological basis of the study is a comparative- comparative analysis of the array of sources that are presented by scientific publications on the issues under consideration, as well as documents of state programs in the field of digitalization of education in the Republic of Belarus. Based on the generalizations made, the author determined the determinants that determine the interest of the scientific community in studying a set of issues related to the intensive integration of innovative information and communication technologies into the educational activities of its subjects. The problematic field of research is outlined, which in its scientific novelty allows from the standpoint of modern methodology to solve the current problems of pedagogical science. Together with the concretization of the conceptual and terminological apparatus and the understanding of the phenomenological essence of the digitalization of education, the author highlighted the meaningful characteristics of electronic educational resources — innovative teaching tools used in the context of the technologization of educational activities. The justification of the didactic approach allows you to determine the potential, functionality, as well as the originality of the use of high-tech components of the educational segment of the specific environment of pedagogical interaction — the Republican information and educational environment. |
Appears in Collections: | Публикации сотрудников / Publications of the teaching stuff of Polessky State University |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Didakticheskii_podkhod.pdf | 1.07 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.