Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rep.polessu.by/handle/123456789/33400
Title: | Формирование мотивационно-ценностных ориентаций студенток с разным уровнем физической подготовленности к занятиям физической культурой в высшем учебном заведении |
Other Titles: | Formation of motivational and value orientations of female students with different levels of physical fitness for physical education classes in a higher educational institution |
Authors: | Скриплёв, А.В. Skriplev, A.V. |
Keywords: | мотивация физическая подготовленность физическая культура высшее учебное заведение motivation physical fitness physical education higher education institution |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Скриплёв, А. В. Формирование мотивационно-ценностных ориентаций студенток с разным уровнем физической подготовленности к занятиям физической культурой в высшем учебном заведении / А. В. Скриплёв // Здоровье для всех. - 2024. - № 2. - С. 45-54. |
Abstract: | В статье приведены результаты предварительного исследования формирования мотивационно-ценностных ориентаций у 60 студенток первого курса с разным уровнем физической подготовленности к занятиям физической культурой в высшем учебном заведении. Показано, что до начала исследования обследованные студентки распределились по результатам прохождения панели тестов по уровню физической подготовленности следующим образом: 5 студенток с отличной физической подготовленностью, 10 – с хорошей физической подготовленностью, 26 – с удовлетворительной и 19 студенток с неудовлетворительной физической подготовленностью. Параллельно с целью определения структуры мотивационно-ценностных ориентаций к занятиям физической культурой обследованные студентки были проанкетированы для определения структуры мотивационно-ценностных ориентаций. В дальнейшем для них была разработана дополнительная программа формирования мотивационно-ценностных ориентаций на основе учета уровня физической подготовленности, рассчитанная на трехнедельный курс физических упражнений, включающих кардио-тренировочные (кроссфит) упражнения и фиджитал-ритм стимулятор. Результаты апробации предложенной программы показали ее эффективность в повышении мотивационно-ценностных ориентаций и улучшении физической подготовленности. |
Description: | The article presents the results of a preliminary study of the formation of motivational and value orientations in 60 first-year female students with different levels of physical fitness for physical education classes in a higher educational institution. It is shown that before the study, the surveyed students were distributed according to the results of passing the panel of tests by the level of physical fitness as follows: 5 students with excellent physical fitness, 10 with good physical fitness, 26 with satisfactory and 19 students with unsatisfactory physical fitness. In parallel, in order to determine the structure of motivational and value orientations to physical education classes, the examined female students were surveyed to determine the structure of motivational and value orientations. Subsequently, an additional program for the formation of motivational and value orientations was developed for them based on the level of physical fitness, designed for a three-week course of physical exercises, including cardio-training (crossfit) exercises and a phygital rhythm stimulator. The results of testing the proposed program showed its effectiveness in increasing motivational and value orientations and improving physical fitness. |
Appears in Collections: | № 2 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Formirovanie_motivatsionno-tsennostnykh.pdf | 343.52 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.