Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rep.polessu.by/handle/123456789/34494
Title: | Информационная культура в образовании : научный ландшафт зарубежных исследований |
Other Titles: | Information culture in education : scientific landscape of foreign studies |
Authors: | Стрелкова, И.Б. Strelkova, I.B. |
Keywords: | информационная культура информационная грамотность систематический обзор методология PRISMA зарубежные диссертации научный ландшафт ключевые концепции и теории Information Culture Information Literacy systematic review PRISMA methodology foreign dissertations scientific landscape key concepts and theories |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Стрелкова, И. Б. Информационная культура в образовании : научный ландшафт зарубежных исследований / И.Б. Стрелкова // Веснік Палескага дзяржаўнага універсітэта. Серыя грамадскіх і гуманітарных навук. - 2025. - № 1. - С. 51-68. |
Abstract: | Цель – изучить научный ландшафт зарубежных диссертационных исследований, тематика которых связана с информационной культурой в образовании; выявить специфику определений и трактовок понятий «информационная культура», «информационная грамотность» в педагогическом контексте; изучить ключевые концепции и теории, на которые опираются в своих исследованиях зарубежные коллеги; выявить пробелы в зарубежных исследованиях с позиции разработки научно-методической системы развития информационной культуры педагога профессионального образования. Материалы и методы. В целях актуализации темы нашего исследования в данной статье представлены результаты анализа полных текстов зарубежных докторских диссертаций за период с 1990 по 2024 гг. (поиск осуществлялся по базе данных ProQuest Dissertations and Theses), проведенного с использованием отдельных элементов методологии PRISMA, предназначенной для подготовки систематического обзора. Анализ диссертаций проводился на основе разработанных нами критериев. Использованы также контент-анализ источников и сравнительно-сопоставительный метод. Результаты. В ходе исследования установлена динамика роста исследовательского интереса к проблеме: после единичных работ в 1990-х и начале 2000-х годов наблюдается значительное увеличение числа защищенных диссертаций с 2015 года. Выявлено доминирование термина «информационная грамотность» (Information Literacy) в зарубежном академическом дискурсе по данной теме. Его содержание раскрывается преимущественно через стандарты Американской библиотечной ассоциации (ALA) и Ассоциации библиотек колледжей и научных библиотек (ACRL), в частности ACRL Standards (2000) и, в последние годы, ACRL Framework (2016), акцентирующий внимание на концептуальных порогах и метакогнитивных аспектах. Понятие «информационная культура» как отдельный, четко определенный конструкт встречается в проанализированных работах значительно реже. Систематизирован спектр теоретико-методологических оснований зарубежных исследований. Установлено, что авторы опираются на конструктивистские и социокультурные теории обучения (J. Bruner, Л.С. Выготский), концепции критической информационной грамотности (J. Elmborg), непрерывного обучения, таксономию Б. Блума, теорию самоэффективности (А. Bandura), концепции социального и профессионального капитала, теорию сообществ практиков (E. Wenger), а также специфические модели, например, «Семь граней информационной грамотности» (Ch. Bruce). Констатировано, что основное внимание в зарубежных диссертациях уделяется формированию информационной грамотности у студентов (разных уровней образования) и роли библиотекарей в этом процессе. Вопросы разработки комплексных научно-методических систем формирования развития информационной культуры (как феномена, включающего не только знания и умения, но и ценности, мотивацию, нормы поведения в информационной среде) именно у педагогов профессионального образования остаются недостаточно исследованной областью в зарубежном диссертационном ландшафте рассматриваемого периода. Заключение. Цель исследования достигнута. Выявлены пробелы в зарубежных диссертационных исследованиях с позиции разработки научно-методической системы развития информационной культуры педагога профессионального образования. Несмотря на значительное внимание к информационной культуре / грамотности студентов и иных категорий обучающихся, комплексные модели и системы, направленные на формирование и развитие именно информационной культуры (включая ее аксиологический, мотивационный, рефлексивный компоненты) у педагогов профессионального образования, представлены недостаточно. |
Description: | Objektive: The aim is to study the scientific landscape of foreign dissertation researches, the subjects of which are related to information culture in education; to identify the specificity of definitions and interpretations of the concepts of «Information Culture», «Information Literacy» in the pedagogical context; to study the key concepts and theories that foreign colleagues rely on in their research; to identify gaps in foreign studies from the position of developing a scientific and methodological system for the development of information culture of a teacher of vocational education. Materials and methods. In order to actualize the topic of our research, this article presents the results of the analysis of the full texts of foreign doctoral dissertations for the period from 1990 to 2024 (the search was carried out using the ProQuest Dissertations and Theses database), conducted using some elements of the PRISMA methodology, designed to prepare a systematic review. Dissertations were analyzed based on the criteria we developed. Content analysis of sources and comparative method were also used. Results. The study established the dynamics of the growth of research interest in the problem: after sporadic works in the 1990s and early 2000s, there is a significant increase in the number of defended dissertations since 2015. The dominance of the term «Information Literacy» in the foreign academic discourse on this topic has been revealed. Its content is revealed mainly through the standards of the American Library Association (ALA) and the Association of College and Research Libraries (ACRL), in particular ACRL Standards (2000) and, in recent years, ACRL Framework (2016), emphasizing conceptual thresholds and metacognitive aspects. The concept of «Information Culture» as a separate, clearly defined construct is much less common in the analyzed works. The range of theoretical and methodological foundations of foreign studies is systematized. It is found that the authors rely on constructivist and sociocultural learning theories (J. Bruner, L.S. Vygotsky), the concepts of critical information literacy (J. Elmborg), lifelong learning, B. Bloom's taxonomy, self-efficacy theory (A. Bandura), the concepts of social and professional capital, the theory of communities of practice (E. Wenger), as well as specific models, such as «Seven Facets of Information Literacy» (Ch. Bruce). It is stated that the main attention in foreign dissertations is paid to the formation of information literacy in students (different levels of education) and the role of librarians in this process. The issues of developing complex scientific and methodological systems of information culture development (as a phenomenon that includes not only knowledge and skills, but also values, motivation, behavioral norms in the information environment) for teachers of professional education remain an insufficiently researched area in the foreign dissertation landscape of the period under consideration. Conclusion. The purpose of the research has been achieved. The gaps in foreign dissertation research from the position of developing a scientific and methodological system of developing information culture of a teacher of vocational education have been revealed. Despite the considerable attention to the Information Culture / Literacy of students and other categories of students, complex models and systems aimed at the formation and development of information culture (including its axiological, motivational, and reflexive components) in teachers of vocational education are insufficiently presented. |
Appears in Collections: | № 1 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Informatsionnaia_kultura_v_obrazovanii.pdf | 488.77 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.