Please use this identifier to cite or link to this item: https://rep.polessu.by/handle/123456789/42
Title: Типы «знающих» в Белорусском Полесье и их изменения в XX – начале XXI в.
Other Titles: The types «knowing» in Belarusian Polesie and their changes in XX – early XXI century
Authors: Гончар, В.А.
Hanchar, V.A.
Keywords: этнография
краеведение
Полесье
Issue Date: 2011
Publisher: Пинск : Полесский государственный университет
Citation: Гончар, В. А. Типы «знающих» в Белорусском Полесье и их изменения в XX - начале XXI в. / В. А. Гончар // Веснік Палескага дзяржаўнага універсітэта. Серыя грамадскіх і гуманітарных навук: научно-практический журнал. - 2011. - №1. - С. 20-26
Abstract: Статья основывается на опубликованных этнографических материалах, а также собственных полевых исследованиях автора. В работе рассматриваются типы «знающих» в Белорусском Полесье в ХХ – начале XXI в. Автор выделяет два основных типа носителей знахарских знаний в данном регионе: «шаптуноў» и «знахараў», которые отличались между собой источниками происхождения магической силы и функциями. Делаются выводы об изменениях данных типов «знающих» в ХХ – начале ХХІ вв. под влиянием социально-экономических и культурных процессов, происходивших в данном регионе в ХХ в.
Article is based on published ethnographic materials, and also own field researches of the author. In work are considered types of «witch doctors» in Belarusian Polesie in the XX – beginning ХХІ century. The author identifies two basic types of witchcraft knowledge carriers in the region: «shaptunow» i «znaharaw», who differed in sources of origin of magical powers and functions. Conclusions about changes in these types of «witch doctors» in the XX – beginning ХХІ century under the influence of socio-economic and cultural processes that occurred in this region in the XX century.
Appears in Collections:№ 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10.pdf358.54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.