Please use this identifier to cite or link to this item:
https://rep.polessu.by/handle/123456789/24831
Title: | Европа – США: подходы к восприятию и самовосприятию в исторических исследованиях и преподавании истории (середина ХХ – начало ХХІ в.) |
Other Titles: | Europe – USA: approaches to perception and self- perception in historical research and history teaching (middle of 20th – early 21st century) |
Authors: | Корзюк, А. Korzyuk, A.A. |
Keywords: | европейская история американская история США европейская идентичность историческое исследование преподавание истории European history American history USA European identity historical research history teaching |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Пинск : Полесский государственный университет |
Citation: | Корзюк, А. Европа – США: подходы к восприятию и самовосприятию в исторических исследованиях и преподавании истории (середина ХХ – начало ХХІ в.) / А. Корзюк // Государства Центральной и Восточной Европы в исторической перспективе : сборник научных статей / Министерство образования Республики Беларусь [и др.] ; редкол.: В.И. Дунай [и др.] ; под ред. Р.Б. Гагуа. – Пинск : ПолесГУ, 2022. – Вып. 6. – С. 76-82. |
Abstract: | В статье рассматриваются некоторые концептуальные подходы к восприятию и самовосприятию европейской и американской истории в исследованиях ученых двух регионов. Прослеживаются взаимосвязи и взаимодействие американской истории и европейской идентичности. Раскрываются некоторые особенности преподавания истории в средней и высшей школе США, которые связаны с особенностями трансформации научного исторического знания в образовательное, а также с особенностями восприятия европейской истории. Делается вывод об их обусловленности и взаимосвязи. |
Description: | The article discusses some conceptual approaches to the perception and self-perception of European and American history in the research work of scientists of the two regions. The interrelationships and interaction of American history and European identity are traced. Some features of teaching history in secondary and high schools in the USA, which are associated with the peculiarities of the transformation of scientific historical knowledge into the educational one, as well as with the peculiarities of the perception of European history, are revealed. The conclusion about their conditionality and interrelation is made. |
Appears in Collections: | 2022 год |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Evropa_SShA.pdf | 404.81 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.