Please use this identifier to cite or link to this item: https://rep.polessu.by/handle/123456789/33141
Title: Проблема формирования исторической памяти о Великой Отечественной Войне у учащихся IX, XI классов при обучении истории как объекта структурно-содержательного анализа
Other Titles: Problem of formation of historical memory of the Great Patriotic War in students of IX, XI classes when teaching history as an object of structural and content analysis
Authors: Кришталь, К.Н.
Krishtal, K.N.
Keywords: формирование исторической памяти
школьное историческое образование
Великая Отечественная война
музейная педагогика
структурно-содержательный анализ
formation of historical memory
school historical education
the Great Patriotic War
museum pedagogy
structural and content analysis
Issue Date: 2024
Publisher: Пинск : Полесский государственный университет
Citation: Кришталь, К. Н. Проблема формирования исторической памяти о Великой Отечественной Войне у учащихся IX, XI классов при обучении истории как объекта структурно-содержательного анализа / К. Н. Кришталь // Веснік Палескага дзяржаўнага універсітэта. Серыя грамадскіх і гуманітарных навук. – 2024. – № 2. – С. 63-71.
Abstract: Цель – выявление проблематики, раскрывающей процессы и механизмы формирования исторической памяти о Великой Отечественной войне у учащихся IX, XI классов через моделирование системного педагогического анализа с учетом накопленного в Республике Беларусь и на постсоветском пространстве опыта исследования концепта исторической памяти и реализации государственной политики в сфере школьного исторического образования. Достижение цели исследования предполагает решение задачи выстраивания системного и поэтапно представляемого процесса разработки и применения модели структурно-содержательного анализа в ходе изучения объекта научного поиска. Материалы и методы. Источниковую базу исследования составили нормативно-правовые документы, определяющие направленность развития системы школьного исторического образования в Республике Беларусь, ее содержание, а также научные и научно-методические публикации по представленной теме исследования. Решение актуализируемых в исследовании задач базируется на использовании системно-средового, деятельностного, компетентностного и личностно-ориентированного подходов с применением методов сравнительного анализа и синтеза, обобщения и систематизации, а также теоретического моделирования. Результаты. В ходе изучения определено проблемное поле и направленность исследования формирования феномена исторической памяти о Великой Отечественной войне у учащихся IX, XI классов при обучении истории. На основании разработанных в современной педагогической науке теоретико-методологических подходов при учете процессуальной реализации государственной политики в сфере школьного исторического образования в Республике Беларусь предложена функциональная структурно-содержательная модель изучения представляемого предмета научного анализа. Четко определена новизна рассматриваемой проблематики исследования, его проблематизация и перспективы научного поиска для развития школьного исторического образования с учетом реализации преемственности на уровне общего среднего и высшего образования. Заключение. Цель исследования достигнута. Выявлены ключевые проблемы, связанные с изучением формирования исторической памяти о Великой Отечественной войне у учащихся IX, XI классов при обучении истории в рамках осмысления концепта исторической памяти с учетом направленности государственной исторической политики в сфере школьного исторического образования в Республике Беларусь. Разработанная и предлагаемая к применению структурносодержательная модель исследования изучаемого объекта позволяет четко определить проблемное поле научного поиска, а также этапы и уровни научной рефлексии, их содержание и используемые методы. Такой подход обеспечивает системное и глубокое проведение научного исследования в соответствии с разработанными в методологии требованиями по отношению к заявленному предмету структурно-содержательного анализа.
Description: Objektive: identification of a complex of problems that reveals the processes and mechanisms of forming a historical memory of the Great Patriotic War among students of grades IX, XI through modeling of systemic pedagogical analysis, taking into account the experience accumulated in the Republic of Belarus and in the post-Soviet space of studying the concept of historical memory and implementing state policy in the field of school historical education. Achieving the goal of the study supposes solving the problem of building a systematic and step-by-step process of developing and using a structural-content analysis model while studying the object of scientific research. Materials and methods. The source base of the study was compiled by regulatory documents determining the direction of school historical education system development in the Republic of Belarus, its content, as well as published scientific and scientific-methodological works on the presented research topic. The solution of the tasks updated in the study is based on the use of system-environment, activity, competence and personality-oriented approaches using methods of comparative analysis and synthesis, generalization and systematization, as well as theoretical modeling. Results. In the course of the study, the problem field and the direction of the study of the formation of the phenomenon of historical memory of the Great Patriotic War in students of IX, XI classes in the teaching of history were determined. Based on the theoretical and methodological approaches developed in modern pedagogical science, taking into account the procedural implementation of state policy in the field of school historical education in the Republic of Belarus, a functional structural and content model for studying the object of scientific analysis is proposed. The novelty of the research issue under consideration, its problematization and prospects for scientific research in the development of school historical education, taking into account the implementation of continuity at the level of general secondary and higher education, are clearly defined. Conclusion. The goal of the study has been achieved. Key problems related to the study of the formation of historical memory of the Great Patriotic War among students of the IX, XI classes in teaching history within the framework of understanding the concept of historical memory, taking into account the orientation of state historical policy in the field of school historical education in the Republic of Belarus, have been identified. The structural-content model of the study of the object of scientific research developed and proposed for use makes it possible to clearly define problematic field of scientific search, as well as the stages and levels of scientific reflection, their content and methods used. This approach ensures systematic and deep research in accordance with the requirements developed in the methodology in relation to the declared object of structural-content analysis.
Appears in Collections:№ 2

Files in This Item:
File SizeFormat 
Problema_formirovaniia_istoricheskoi_pamiati.pdf761.03 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.